Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kosmický grafitový umělec

Kosmický grafitový umělec

enceladus_i.jpg
Šestý největší Saturnův měsíc Enceladus je podle astronomů z univerzity ve Virginii i dalších institucí „kosmickým grafitovým umělcem“.

Enceladus je tvořen převážně ledem - hustota pouhých 1600 kg/m3 a průměrná teplota 51 K (-222 °C). Enceladus je těleso s největší odrazivostí ve Sluneční soustavě (albedo 99%). Na jeho povrchu jsou dobře pozorovatelné mohutné gejzíry ledových částeček, které „chrlí“ do svého okolí.

enceladus_ringe.jpg
Prstenec, který Enceladus z ledových částeček vytváří kolem Saturna, je znám jako prstenec E. Přinejmenším 11 dalších měsíců má svou oběžnou dráhu uvnitř tohoto prstence a jsou neustále vystavovány vysokorychlostním srážkám s Enceladovým ledovým mrakem (včetně samotného měsíce Enceladus). Rychlost vzájemných střetů může být až několik km/s. (Snímek pořídila sonda Cassini, 9. září 2006 ze vzdálenost 66 000 km s rozlišením 396 m/pixel. Credit: NASA/JPL/Space Science Institute)

„Enceladovo umění spočívá v tom, že stále mění povrchy ostatních měsíců, které obíhají uvnitř tohoto krásného víření ledových částeček z měsíce,“ řekla Anna Verbiscerová (University of Virginia). „Enceladus nazýváme grafitový umělec, protože je schopen změnit vzhled dalších měsíců." (Práce byla publikována 9. února 2007 v Science.)

„Dlouho jsme se ptali, proč jsou měsíce poblíž prstence E tak jasné, když nejsou geologicky aktivní jako Enceladus?“, řekla Verbiscerová. Odpověď je jednoduchá – jejich povrch je pokryt ledovými částečkami z Encelada. A ještě dodala, že Enceladus je zajímavý i pro astrobiology, protože pod povrchem může být kapalná voda a teoreticky by tam mohly být i jednoduché mikroorganismy.

Pro planetární astronomy je Enceladus zajímavý zejména proto, že je geologicky aktivní. Se svým průměrem asi 500 km je Enceladus téměř 7krát menší než náš Měsíc. Ale není jako náš Měsíc. Povrch Encelada ustavičně mění gejzíry, chrlící led a kapalnou vodu („ledový vulkanismus“). Důvodem bude pravděpodobně teplo a tlak hluboko uvnitř tělesa. Spouštědlem mohou být i slapové síly Saturna a dalších měsíců.

enceladus.jpg
Povrch měsíce je pokryt ledem a je poměrně mladý, možná méně než 100 milionů let. Tektonická struktura v oblasti jižního pólu se podle svého vzhledu nazývá „tygří drápy“ („tiger stripe“). Trhliny jsou zdrojem ledových „chocholů“, z nichž je materiál uvolňován a uniká na oběžnou dráhu, vytváří „vlečku“, hromadí se a vzniká dobře pozorovatelný oblačný prstenec kolem Saturna. (Snímek v nepravých barvách pořídila sonda Cassini 9. března 2005 ze vzdálenost 4 300 až 31 800 km s rozlišením až 90 m/pixel. Credit: NASA/JPL/Space Science Institute)

Enceladus je podle římské i řecké mytologie obr, který je odpovědný za oheň sopky Etny na Sicílii. „Je to velmi příhodný název, protože Enceladus je geologicky aktivní a vyvrhuje ven ledové částečky ze svého jižního pólu,“ řekla Verbiscerová. „Ale jeho vliv je značně rozsáhlý, protože má schopnost změnit vzhled svých sousedních měsíců.“

Z více než 56 dnes známých Saturnových měsíců je Enceladus 6. největším. Objevil ho v roce 1789 britský astronom William Herschel (1738-1822).

Obrázek:
Snímek měsíce Enceladus ve falešných barvách pořídila sonda Cassini 17. února 2005 ze vzdálenosti 321 000 km. Výtrysky ledových částeček sahají až stovky km do prostoru nad jižním pólem tohoto aktivního měsíce. Rozlišní je 1,8 km/pixel. Credit: NASA/JPL/Space Science Institute
Další obrázky Encelada na adrese: photojournal.jpl.nasa.gov

Zdroj: www.spaceref.com

Sluneční halo s oběma parhelii i s dotykovým obloukem

Sluneční halo s oběma parhelii i s dotykovým obloukem. Zaznamenáno 19.9.2020 v 17:17, vyfoceno v Rousínově u Rakovníka.