Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Na Venuši je záhadná skvrna

Na Venuši je záhadná skvrna

Světlá skvrna na Venuši (Venus Express, červenec 2009)
Skoro to vypadá, jakoby Venuše záviděla Jupiteru jeho novou skvrnu. Stejně jako v případě Jupiteru i na Venuši ji nalezl amatérský astronom tentokrát Frank Melillo z USA. 19. července si všiml nápadně světlé oblasti na severní polokouli Venuše.

Zatímco u Jupitera jsou si vědci prakticky jisti, že tmavá skvrna je způsobena dopadem planetky nebo komety, u Venuše je světlá skvrna záhadou. Existuje několik možností, ale důkazy chybí. Tak třeba pád planetky lze vyloučit rovnou. Skvrna je totiž světlá a září také v ultrafialovém světle. Po pádu zmrzlé planetky, by došlo naopak k pohlcování světla a poklesu množství záření.

venuse_skvrna_schema.jpg
Jedno z vysvětlení říká, že třeba na Venuši vybuchla sopka. Ale vědci namítají, že přes hustou a zamračenou atmosféru Venuše bychom to neviděli. Dalším vysvětlením může být dopad nabitých částic od Slunce, tedy v podstatě polární záře a nebo důsledek atmosférických vířivých proudů vzduchu, které mohly náhodou soustředit do jedné oblasti více světlého materiálu.

Venuši bedlivě sleduje sonda Venus Express, která skvrnu také vyfotografovala, takže třeba právě díky této sondě se podaří tajemství světlé skvrny rozluštit.

www.newscientist.com
www.physorg.com

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen