Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Nová jasná kometa je velkým příslibem podzimu
Marek Biely Vytisknout článek

Nová jasná kometa je velkým příslibem podzimu

Snímek komety C/2017 O1 od Rolanda Ligustriho
Autor: Rolando Ligustri

Dne 19. července 2017 byla systémem All-Sky Automated Survey for Supernovae (ASASSN) nalezena nová kometa s velmi zajímavou jasností 15,3 mag. Po několika dnech byla kometa označena jako C/2017 O1, zatím bez nějakého dalšího přívlastku, a to z politických důvodů. Ty však nebudeme příliš rozvádět, raději se zaměříme na pro nás důležitější zprávu. Tou je skutečnost, že výpočty dráhy komety pro nás dopadly mimořádně příznivě a v letošním co do komet už tak velice úspěšném roce se můžeme těšit na ještě jeden jasný přírůstek.

Kometa C/2017 O1 se jeví jako dlouhoperiodická kometa, která ovšem u Slunce už několikrát byla. Evidentně právě proto během posledních několika měsíců tolik zjasnila (kometa měla být snadno nalezitelná již na jaře, ale v té době ještě patrně nebyla v dosahu naší současné techniky). Rychlé zjasňování komety přitom pokračuje. Ačkoliv byla kometa nalezena jako objekt s jasností 15,3 mag, vizuálně měla už v době objevu 11–12 mag a nyní se její jasnost pohybuje dokonce kolem 10 mag, díky čemuž je pozorovatelná i v malých dalekohledech a obřích binokulárech. Od nás je sice zatím pozorovatelná obtížně (nachází se velmi nízko nad jižním obzorem), ale v nadcházejících týdnech a měsících se to bude zlepšovat. A co víc, kometa bude i nadále zjasňovat.

Kometa se aktuálně nachází v souhvězdí Velryby, ale její viditelnost ze střední Evropy se podstatně zlepší už za měsíc, kdy se přesune do Býka a zjasní na 9 mag. Poté se její pohyb po obloze zrychlí, na začátku října by měla dosáhnout jasnosti 8 mag a stát se cirkumpolárním objektem (bude nad obzorem 24 hodin denně, takže bude pozorovatelná celou noc - do té doby jen ráno). Dne 14. října má kometa proletět perihelem, a to ve vzdálenosti 1,51 AU od Slunce. Jen o 4 dny později bude nejblíže Zemi, obě tělesa bude dělit přibližně 0,72 AU. Zhruba v té době by kometa měla být nejjasnější, dosáhne asi 7 mag a stane se tak pohodlně viditelným objektem i v triedrech. To všechno vysoko nad obzorem a kdykoliv v průběhu noci – co více si přát...

V dalších měsících začne kometa pomalu slábnout, ale z dosahu velkých astronomických binokulárů a malých dalekohledů se dostane nejspíše až začátkem roku 2018. Vizuálně pak bude pozorovatelná až do jara či dokonce léta toho samého roku. Dobrou zprávou přitom je, že kometa od nás bude pozorovatelná jako nikdy nezapadající objekt až do svého zeslábnutí z vizuálního dosahu.

[1] Informace o kometě na stránkách Seiichiho Yoshidy