Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Dvě velmi jasné komety pro závěr letošního roku
Marek Biely Vytisknout článek

Dvě velmi jasné komety pro závěr letošního roku

Kometa C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto) na snímku od Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger

Je to již téměř 4 roky, co jsme měli možnost spatřit pouhým okem viditelnou kometu z našich zeměpisných šířek. Bylo to na přelomu let 2014 a 2015, kdy kolem Země prolétala zelená kometa C/2014 Q2 (Lovejoy). Na konci letošního roku bychom mohli takové komety uvidět hned dvě.

Už dlouho víme o kometě 46P/Wirtanen. Jde o kometu s periodou 5,44 let a její letošní návrat bude velmi příznivý. Kometa se přiblíží Zemi na pouhých 0,08 AU (cca 12 milinů km) a dle optimistických odhadů zjasní až na 3 mag. Kometa je od nás v současné době jen velmi obtížně pozorovatelná, to se ale v prosinci změní. V půli prosince bude na několik dnů až týdnů pozorovatelná pouhým okem, pak sice začne pomalu slábnout, ale v dosahu malých dalekohledů by se měla udržet až do začátku jara 2019. Téměř po celou dobu navíc půjde o cirkumpolární objekt, takže nebude zapadat a bude stále nad obzorem.

Mnohem překvapivější je kometa C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto). Tento objekt byl objeven teprve 7. listopadu letošního roku, jasnost tělesa při objevení činila 10-12 mag. Jde o první vizuální objev komety po dlouhých 8 letech! V roce 2010 byly takto nalezeny komety P/2010 V1, nyní pojmenovaná 332P/Ikeya-Murakami, a C/2010 F4 (Machholz) - Donaldu Machholzovi tímto blahopřejeme k jeho 12. objevené či spoluobjevené kometě (vždy šlo o vizuální zachycení)!

Ilustrační foto - kometa C/2011 L4 (PanSTARRS) na snímku Michaela Jägera Autor: Michael Jäger
Ilustrační foto - kometa C/2011 L4 (PanSTARRS) na snímku Michaela Jägera
Autor: Michael Jäger
Vraťme se ale ke kometě C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto). Ta totiž během prvního týdne od nalezení zjasnila až o 3 mag! Těžko říct, jestli šlo o nějaké mimořádné vzplanutí vyvolané náhlým uvolněním plynů, nicméně v současnosti má jasnost kolem 8 mag a je pozorovatelná na ranní obloze už i v obyčejných triedrech. Kometa je navíc krásně kondenzovaná, takže určitě využijte příležitosti a zkuste se na ni podívat. Možnost budete mít pouze do prosince, pak se kometa ztratí v záři Slunce. A jak moc během této doby zjasní? Střízlivé odhady od Seiichiho Yoshidy hovoří o maximu jasnosti okolo 5 mag, což by bylo na hranici viditelnosti pouhým okem.

Jak už to tak ale u komet chodí, nemůžeme vyloučit ani jiné scénáře. Ten optimistický je, že kometa bude pokračovat v rapidním zjasňování a nakonec bude možná i jasnější než 46P/Wirtanen. Ten pesimistický naopak hovoří o tom, že nepřežije průlet přísluním, jenž by dle aktuálních orbitálních elementů měl nastat letos 3. prosince, a to ve vzdálenosti 0,39 AU od Slunce (zhruba vzdálenost Merkuru od Slunce). Musíme se zkrátka nechat překvapit.

Na závěr ještě doplňme, že se na obloze nacházejí i tři další komety, které by se mohly dát zpozorovat v malých dalekohledech. Krátkoperiodické 38P/Stephan-Oterma a 64P/Swift-Gehrels mají jasnost 9-10 mag, dlouhoperiodická C/2018 L2 (ATLAS) je asi o 1 mag slabší. Všechny tři komety jsou poblíž svého maxima jasnosti.

[1] 46P/Wirtanen (2018)
[2] C/2018 V1 (Machholz-Fujikawa-Iwamoto)

Převzato: Článek na webu astrotech.cz

Štítky: Kometa Machholz-Fujikawa-Iwamoto, Kometa Wirtanen

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.