Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Pluto slaví 75. narozeniny

Pluto slaví 75. narozeniny

Pluto_Tombaugh.jpg
Je to již 75 let, co Clyde Tombaugh (4.2.1906-17.1.1997) objevil 9. planetu sluneční soustavy. Odpoledne 18. únoru 1930 pečlivě zkoumal na Lowellově observatoři dvojici fotografických desek. Pořídil je během 2 nocí 13 palcovým (33 cm) dalekohledem Abbott Lawrence Lowell Telescope. Pak následovalo zdlouhavé hledání planety pomocí "blink komparátoru", který odhalí pohyb těles sluneční soustavy na hvězdném pozadí snímku.

"Stačí navštívit Lowellovu hvězdárnu a prohlížet kopie snímků stejným okulárem, který používal Clyde Tombaugh. Pak oceníte, jak pozoruhodný to byl objev," řekl ředitel observatoře Robert Millis. "Snímky jsou neobyčejně slabé a svědčí o dovednosti, soustředěnosti a obětavosti, která Clyde Tombaugha přivedla k této práci."

Na Lowellově hvězdárně se s pátráním po 9. planetě začalo již za zakladatele Percivala Lowella v roce 1905. Protože se Lowell nedočkal objevu Pluta, hvězdárna učinila úřední oznámení v den Lowellových narozenin 13. března 1930. Ze všech návrhů zvítězilo jméno Pluto, které navrhla 11letá školačka z Oxfordu Venetia Burneyová, poněvadž obsahuje iniciály Percivala Lowella.

Ani v současnosti nebyl výzkum Pluta ukončen. Sledují se změny jasnosti planetárního ledu na časové škále, pokračují projekty, který vytvářejí mapy nové generace ze snímků Pluta, které byly pořízeny HST. Kromě toho se astronomové zaměřují na všechna tělesa na okraji sluneční soustavy včetně Pluta, ledových měsíců obřích planet, Kentaurů i dalších planetek Kuiperova pásu.

"V minulosti jsme na Pluto mysleli jen jako na světlý bod 14. magnitudy, nyní vidíme jedinečný svět se složitými sezónními změnami a s povrchem, který nám ukazuje měnící se vzhled i chemické složení," řekl Will Grundy z Lowellovy observatoře.

Zdroj: www.lowell.edu a www.achievement.org

Sluneční halo s oběma parhelii i s dotykovým obloukem

Sluneční halo s oběma parhelii i s dotykovým obloukem. Zaznamenáno 19.9.2020 v 17:17, vyfoceno v Rousínově u Rakovníka.