Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Projekt Planetary Resources startuje

Projekt Planetary Resources startuje

Logo Planetary Resources
"Desať, deväť, osem ... dva, jeden. ŠTART! Prvá misia, ktorá letí k asteroidu za účelom ťažby, práve odštartovala!" Aj takto môže o pár rokov (možno už v roku 2020) vyzerať štart prvej lode súkromnej spoločnosti Planetary Resources, ktorá bola založená už v roku 2010 pod názvom Arkyd Astronautics.

Cieľom pripravovaných misií je ťažba vzácnych prvkov a drahých kovov (najmä platiny) na asteroidoch v blízkosti našej Zeme. Hlavnou oblasťou záujmu budú najmä tie vo vzdialenosti 0,983 až 1,3 AU. Vhodné asteroidy pomocou spektrálnej analýzy vyberie v prvej fáze teleskop Leo (oficiálny názov Arkyd-101) nachádzajúci sa na palubách lodí Akryd 100.

Po prvotnom vyselektovaní potenciálne vhodných telies prídu na rad výkonnejšie lode misie Arkyd 200 a neskôr Arkyd 300, ktoré definitívne vyberú asteroidy vhodné na ťažbu.

Jeden zo zakladatelov spoločnosti Eric Andersson. Zdroj: www.financialpost.com.
Na začiatok budú lode testované najmä pri ťažbe vody. V prípade, že sa táto vízia stane skutočnosťou, ľudské posádky vo vesmíre už nebudú závislé na vode zo Zeme, ktorej vynesenie na orbitu je v súčasnosti veľmi nákladné. Vynesenie jedného (!) litra vody na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) stojí až 20-tisíc dolárov. Nejedná sa nutne iba o vodu určenú na pitie. Po štiepení na vodík a kyslík môže slúžiť aj ako dôležité palivo, ktoré sa bude uchovávať aj v akýchsi čerpacích staniciach vo vesmíre. Odtiaľ môžu plynúť ďalšie príjmy pri predaji pohonných hmôt iným spoločnostiam či vesmírnym agentúram.

Pri dvoch vodíkoch a jednom kyslíku v molekule to ale nekončí. Dlhodobejšie plány poukazujú na možnosť ťažiť aj vzácne prvky v dostatočných množstvách, tak aby spoločnosť nebola stratová. Jedným z najvýhodnejších prvkov na ťažbu je platina. Vo svojich oficiálnych vyhláseniach firma uvádza, že z jedného asteroidu je možné vyťažiť platinu v hodnote až 25 miliárd dolárov. Pri trochu väčšom asteroide sa tieto čísla pohybujú až na hranici 50 miliárd dolárov. Pre porovnanie, vyššie spomínané lode Arkyd by mohli stáť "len" pár desiatok miliónov dolárov.

Cíle Planetary Resurces. Zdroj: Universetoday.com.
Stratová však nebude ani ťažba osmia paládia zlata, striebra či železa. Oficiálne zdroje uvádzajú, že jeden väčší asteroid by dokázal pokryť aj desaťročnú spotrebu železa pri príprave ocele. Zvýšením dostupnosti drahých surovín zároveň automaticky klesnú ceny koncových výrobkov pre spotrebiteľa.

Za touto firmou nestoja neskúsení zbohatlíci, ale naopak ľudia, ktorí už v živote niečo dokázali. Od bývalých zamestnancov NASA, režiséra až po majiteľov internetovej megasiete. Ak sa im podarí splniť ciele, ktoré si stanovili, bude to znamenať veľký prevrat. No bude to snáď znamenať aj to, že prestaneme ničiť svoje prirodzené životné prostredie a budeme sa orientovať už len na, pre nás prakticky neškodnú, ťažbu vo vesmíre.