Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Sledujte online kometu ISON

Sledujte online kometu ISON

Kometa ISON nad Kanárskými ostrovy. Autor: Juan Carlos Casado.
Kometa ISON nad Kanárskými ostrovy.
Autor: Juan Carlos Casado.
Od 21. listopadu začíná přibližně devítidenní okénko, během něhož bude kometa C/2012 S1 ISON pozorovatelná ve zorných polích některých kamer kosmických slunečních observatoří. Právě prostřednictvím těchto záběrů budeme moci prakticky živě sledovat vývoj komety a její případný zánik nad povrchem Slunce. Nejblíže se ke slunečnímu povrchu vlasatice přiblíží 28. listopadu v českých večerních hodinách na vzdálenost asi 1,2 milionu kilometru. V následujícím článku najdete poslední družicové snímky.

Aktuální snímky ze slunečních observatoří

Pohyb komety ISON v poli korónografů SOHO. Autor: NASA.
Pohyb komety ISON v poli korónografů SOHO.
Předpokládaný pohyb komety ISON ve zorných polích korónografů SOHO. Jednotlivé body jsou polohy komety každou hodinu od 27. do 30. listopadu. Modrá oblast ukazuje pole korónografu LASCO C3, vnitřní červená pak pole LASCO C2. Zdroj: NASA.

Níže jsou aktualizované snímky z vybraných kamer kosmických observatoří STEREO, SOHO a SDO. Pro nejnovější snímky aktualizujte tuto stránku. Kometa se bude na družicových snímcích nacházet v uvedeném časovém okénku nadepsaném vždy nad snímky. Při kliku na každý snímek zobrazíte jeho verzi ve vyšším rozlišení. Pakliže budete chtít vidět ještě větší snímek, navštivte přímo stránky jednotlivých družic (odkaz vždy pod nadpisem). Časy uvedené na snímcích jsou v UT, pro náš středoevropský čas je potřeba k nim přičíst jednu hodinu. Informace jsou převzaty z článku NASA: A Timeline Of Comet ISON’s Dangerous Journey. Pokud vás zajímá, kudy přesně proletí kometa v jednotilivých polích družice STEREO a SOHO, navštivte oficiální stránku události. Pakliže kometa přežije svůj průlet kolem Slunce, můžeme ji přibližně od 4. prosince vyhlížet na ranní obloze.

Co očekávat?

Prakticky všechno. Kometa se může nad Sluncem vypařit, může extrémně zjasnět. Může dojít k oddělení ohonu, fragmentaci jádra... Jak asi můžeme kometu vyhlížet v následujících odkazech, si prohlédněte ve videích níže, které ukazují průlety jiných komet zornými poli zvolených kamer slunečních observatoří. Patrně nejlepší zážitek přinesou korónografy družice SOHO (27. - 30. listopadu) a samozřejmě dodatečně zpracované snímky či videa z ostatních družic (např. snímky z družic STEREO jsou jen surové, komprimované a obraz komety na nich nebude nijak vábný). Pochopitelně lze i očekávat, že kometa (zejména po průletu přísluním od 28. listopadu) "natáhne" dlouhý ohon, který by se mohl dát pozorovat po západu Slunce na večerní obloze, či o dost lépe ráno za rozbřesku. Ať tak či onak, užívejte si tuto neobvyklou a historicky ojedinělou událost.

Heliosférické kamery družic STEREO: HI1-A (kometa prolétá 21. - 28. listopadu);
HI1-B (Kometa prolétá 24. - 25. listopadu)

Korónografy družice STEREO-B: Kometa prolétá 26. - 29. listopadu

Korónografy družice SOHO: Kometa prolétá 27. - 30. listopadu
Další snímky z družice SOHO

Solar Dynamic Observatory: Kometa prolétá 28. listopadu večer
Další snímky z družice SDO
Samostatná videa a bližší info

Korónografy družice STEREO-A: Kometa prolétá 28. - 29. listopadu
Jaké objekty jsou ve zorném poli?

Zdroje a dále doporučujeme:
[1] Spaceweather.com - aktuální informace
[2] Snímky z družice SOHO