Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Globe at Night 2011 - jarní pozorovací kampaň

Globe at Night 2011 - jarní pozorovací kampaň

Globe at Night
Na přelomu března a dubna letošního roku se může každý, kdo se zajímá o noční oblohu, zapojit do již šestého ročníku celosvětové akce Globe at Night, jež mapuje rozsah tzv. světelného znečištění na celé planetě Zemi. Druhé kolo t0to celosvětové kampaně probíhá od 22. března do 4. dubna 2011 a oproti předchozímu se pozorování tentokrát zaměří na souhvězdí Lva.

Projekt Globe at Night 2011 má za cíl zmapovat světelné znečištění celoplanetárním měřítku. K aktivní účasti na projektu stačí jediné - termínu od 22. března do 4. dubna 2011 vyhledat na nočním nebi asi hodinu po západu Slunce souhvězdí Lva a pokusit se odhadnout, jak slabé hvězdy jsou uvnitř tohoto souhvězdí i v jeho okolí ještě viditelné. Díky nápadnosti souhvězdí Lva na nočním nebi přitom celý úkol hravě zvládnou i laikové, kteří se jinak na noční obloze nevyznají. Jelikož je noční nebe doménou astronomů, zaštiťují v České republice celou pozorovací kampaň Hvězdárna a planetárium Brno, p. o. a Česká astronomická společnost. Podrobnosti o celé kampani najdete také v Tiskovém prohlášení České astronomické společnosti číslo 154 ze 24. února 2011.

Souhvězdní Lva
(najetím myší na obrázek se zobrazí popisky)

Obrázek s popisem title=

Při najetí myší na obrázek výše se vám zobrazí spojnice tvaru souhvězdí Lva. Takto byste toto souhvězdí viděli na bezměsíčné a úplně temné obloze. V městském osvětlení budou patrné jen nejjasnější hvězdy nacházející se v ramenech spojnic souhvězdí.

Jak správně pozorovat?

Český návod, jak se do projektu Globe at Night 2011 zapojit, si můžete stáhnout v PDF souboru z níže uvedeného odkazu:

--> Globe_at_Night_Brno_2011_jaro.pdf <--

Všechny mapky hvězdné oblohy obsažené v pozorovacím návodu připravil Jan Hollan. Oficiální, avšak anglické stránky akce jsou pak k dispozici na internetové adrese http://www.globeatnight.org. Záměrem projektu Globe at Night ovšem není jen mapování světelného znečištění napříč celým světem, ale také snaha přimět lidi podívat se občas na noční oblohu. V uplynulém roce se podařilo shromáždit téměř 18 tisíc pozorování a je pravděpodobné, že letos bude toto číslo překonáno.

Zdroje a doporučené odkazy
[1] Tiskové prohlášení: Celosvětová kampaň Globe at Night
[2] Globe at Night (celosvětové stránky, anglicky)
[3] Hvězdárna a planetárium Brno, p.o.
[4] Globe at Night v ČR (české stránky s návodem na pozorování)