Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  15. vesmírný týden 2021

15. vesmírný týden 2021

Mapa oblohy 14. dubna 2021 ve 21:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 12. 4. do 18. 4. 2021. Měsíc bude v pondělí v novu, objeví se na večerní obloze. Tu stále okupuje Mars v souhvězdí Býka. Ráno nad jihovýchodem pomalu vychází Saturn a Jupiter. Vrtulníček Ingenuity při testu před prvním pokusem o vzlet zaznamenal problém a přípravy se prodlouží. Na ISS je dočasně desetičlenná posádka, než se v sobotu vrátí na Zemi trojice kosmonautů v lodi Sojuz MS-17. Před šedesáti roky začala historie pilotované kosmonautiky, když Jurij Alexejevič Gagarin obletěl Zemi v lodi Vostok 1.

Měsíc bude v novu v pondělí 12. dubna ve 4:31 SELČ. Objeví se jako srpek na večerní obloze. V sobotu 17. dubna bude na denní obloze procházet kolem Marsu. Nejblíže, méně než půl stupně daleko bude kolem pravého poledne (13 hodin letního času), ale Mars bude asi viditelný až kolem západu Slunce, kdy už ho Měsíc předběhne a bude výše nad obzorem.

Na večerní obloze je vidět nad západem Mars (1,4 mag) putující mezi rohy Býka.

Ranní planety, tedy Saturn a Jupiter jsou za svítání jen velmi nízko nad jihovýchodem.

Vnitřní planety, Venuše a Merkur jsou poblíž horní konjunkce se Sluncem a dají se tedy pozorovat na snímcích koronografu SOHO. (Venuše má dlouhé čárky, vznikající přetékáním světla do sousedních pixelů detektoru, Merkur vstoupí do zorného pole zprava asi od úterý).

Aktivita Slunce je velmi nízká. Povrch je beze skvrn a jak to na povrchu Slunce vypadá, lze kontrolovat na aktuálním snímku SDO. Ostatní snímky této vesmírné observatoře jsou zde.

Perseverance opustila vrtulníček Ingenuity a stojí od něj cca 65 metrů východním směrem. Testovací let měl proběhnout v neděli, ale při přechodu z režimu předletového na letový došlo k chybě, a tak se bude test muset opakovat. Vrtulník je v pořádku. I při vysoké rychlosti otáčení listů rotoru by nevzlétl, protože listy nejsou natočeny vhodně pro samotný vzlet.

7. dubna proběhl úspěšný start 60 družic Starlink (L23). První stupeň rakety úspěšně dosedl na mořskou plošinu. Šlo o 79. úspěšné přistání.

V Číně došlo 8. dubna bez předchozího upozornění ke startu rakety CZ-4B s družicí Shiyan-6-03.

9. dubna proběhl úspěšný start rakety Sojuz-2.1a s kosmickou lodí Sojuz MS-18 a trojicí kosmonautů, kteří po třech hodinách letu zakotvili u Mezinárodní vesmírné stanice. Na počest 60. výročí letu prvního kosmonauta byla kosmická loď výjimečně pojmenována J. A. Gagarin.

Sojuz MS-17 se oddělí od ISS v sobotu 17. dubna a trojice kosmonautů přistane v Kazachstánu.

Tento týden patří hlavně 60. výročí prvního letu člověka do vesmíru. Jednotlivé instituce u nás se k němu vrací různými akcemi, především v pondělí 12. dubna. Osudům Jurije Alexejeviče Gagarina se věnoval seriál na Kosmonautix.cz. Výročí se věnuje i zajímavě pojatá stránka ukazující vývoj kosmonautiky od roku 1957 do roku 2015.

12. dubna 1851 (170 let) se narodil anglický astronom Edward Walter Maunder. Věnoval se pozorování slunečních skvrn a slunečnímu magnetizmu. Období snížené aktivity Slunce mezi roky 1645 a 1715 dnes nazýváme Maunderovo minimum.

12. dubna 1981 (40 let) odstartoval ke svému prvnímu letu STS-1 raketoplán Columbia.

17. dubna 1921 (100 let) se narodil americký astronom Harold Lester Johnson. Společně s Williamem Morganem představil systém měření jasu hvězd pomocí filtru ultrafialového, modrého a zeleného (U-B-V). Systém UBV se používá pro fotometrické určení barvy hvězd.

• Měsíc vysoko na obloze a zákryt kappa Gem
  • výročí: Saljut 1, vypuštění
  • výročí: fragmenty komety 73P

Mapa oblohy s úkazy v dubnu ke stažení v PDF.

Štítky: Harold Lester Johnson, Columbia, STS-1, Edward Walter Maunder, Vostok 1, Jurij Gagarin, Vesmírný týden