Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  19. vesmírný týden 2015

19. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 6. května 2015 ve 22:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 4. 5. do 10. 5. 2015. Měsíc je po úplňku. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihozápadě. Končí večerní viditelnost planety Merkur. Saturn je vidět lépe až v druhé polovině noci.

Měsíc byl v úplňku v noci na pondělí 4. května ráno. Poslední čtvrť nastane v pondělí 11. května. Ranní ptáčata by si 5. a 6. května mohla všimnout, že projde kolem Saturnu.

Venuše (-4,1 mag) je velmi dobře viditelná jako jasná večernice nad západem. Končí dobrá večerní viditelnost planety Merkur (cca +0,5 mag). Ten je stále ještě dost vysoko, ale slábne.
Jupiter (-2,1 mag) je viditelný nejlépe večer nad jihozápadem. Úkazy GRS a měsíčků jsou v tabulce.
Po půlnoci je 15° nad jihovýchodem Saturn (0,1 mag). Nejvýše je kolem 2:00 ve výšce 20 stupňů.

5. 5. 20:40   4. 5. Kallisto přechod stínu konec 21:59
7. 5. 22:20   5. 5. Io zákryt zač. 23:50
9. 5. 23:55   6. 5. Io přechod měsíc 20:58 - 23:16
Io přechod stínu 22:15 - (0:33)
10. 5. 19:50   7. 5. Io zatmění konec 21:54
      9. 5. Ganymed zákryt zač. 23:53
      10. 5. Europa přechod měsíc 21:01 - 23:55
Europa přechod stínu zač. 23:34
Časy jsou v SELČ.

Aktivita Slunce je velmi nízká. Důvodem je, že na viditelné polokouli nejsou prakticky žádné skvrny. Snad bude další týden pokud jde o skvrny pro pozorovatele příhodnější. Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• Hlavní událostí kosmonautiky minulého týdne je neúspěšná mise zásobovací lodi Progress M-27M, která po startu neprovedla všechny manévry jak měla a není zcela jasné, zda šlo chybu třetího stupně nosné rakety, nebo jde přímo o nějakou chybu na Progressu. Zásobování ISS to zatím neohrožuje a pokud jde o další let Progressu, ten je zatím v plánu na srpen letošního roku.
  • Společnost Blue Origin uskutečnila testovací balistický skok své rakety a připravované kosmické lodi New Shepard. Dosednutí v budoucnu znovupoužitelné rakety se ještě nepovedlo, ale kosmická loď přistála bez problémů na padácích.
  • 6. května je v plánu důležitý test chystané kosmické lodi společnosti SpaceX, tzv. „pad abort test“, který ověří schopnost kabiny odletět do bezpečí v případě havárie nosné rakety na startovní rampě. Pokud testem Dragon V2 projde, bude to zase krok blíž k letům soukromé kosmické lodi s kosmonauty.
  • Sonda New Horizons již posílá tak detailní snímky Pluta, že je možné na nich vidět světlé a tmavé skvrny. Podrobnosti o způsobu pořizování a zostřování snímků najdete na webu Kosmonautix.cz.

• 10. května 1930 (85 let) se narodil americký vynálezce George Elwood Smith. Jeho jméno si připomínáme především proto, že je spoluobjevitelem CCD čipu, díky kterému si můžeme nejen v téměř každém mobilu pořizovat fotografie. Zhruba od 90. let 20. století přinesl tento polovodičový prvek revoluci v profesionální a postupně i amatérské astrofotografii, když vytlačil běžnou filmovou emulzi.

• Výročí: Jean-Felix Adolphe Gambart