Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  24. vesmírný týden 2011

24. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 15. 6. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 13. 6. do 19. 6. 2011.

Měsíc bude kolem úplňku, ve středu nastává úplné zatmění Měsíce. Saturn je od soumraku nad jihozápadem. Nad ránem přelétá ISS. Sezóna NLC v ČR ještě nenastala, buďme však na pozoru.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 15. června 2011 ve 23:00 SELČ, zdroj: Stellarium.

Měsíc bude v úplňku v noci ze středy na čtvrtek, kdy zároveň nastává jedno z nejlepších úplných zatmění Měsíce posledních let. Prochází totiž poblíž středu zemského stínu, škoda jen, že bude nevysoko nad obzorem. Více si přečtěte v tiskové zprávě o zatmění.

Planety viditelné okem: Před půlnocí je viditelný Saturn (0,8 mag) v souhvězdí Panny. Hvězda Porrima (Gamma Virginis) je nápadným průvodcem planety už třetí týden v řadě, neboť Saturn je v zastávce své zdánlivé kličky na obloze a začne se pomalinku vracet k východu. Díky vzdálenosti asi čtvrt stupně od Saturnu se stále pohodlně vejdou do zorného pole dalekohledu.
Jupiter (-2,2 mag) na pomezí Berana a Ryb je viditelný při svítání nízko nad východem.
Merkur (-2,2 mag) prochází jako jasná hvězdička nad Slunce a je k vidění v korónografu SOHO.

Aktivita Slunce se po krásné erupci z minulého týdne opět sklidnila. Na videu ze sondy SDO si můžete velký výron hmoty opět vychutnat. Část unikla ve formě CME (mířila mimo Zemi), většina však efektně popadala zpět na povrch Slunce. Odkazujeme video s komentářem, nebo klikněte pravým tlačítkem myši na následující odkaz a zvolte uložení na disk.
Aktuální výskyt skvrn na Slunci si můžete ověřit na snímku z družice SDO.

Začíná sezóna NLC - nočních svítících oblak. Zatím však nebyly z našeho území pozorovány. O úkazu budou pravděpodobně včas informovat naše stránky v aktualitách napravo nebo web Amatérské prohlídky oblohy, kde je možno objednat i APO alerty na mobil. Podrobněji k NLC se zmiňujeme v článku z minulého týdne.

Přelety ISS jsou viditelné v brzkých ranních a postupně i ve večerních hodinách. Přinášíme opět tabulku přeletů stanice. Klikněte si v tabulce na nejbližší místo (řazeno od západu na východ. Odkazy vedou na Heavens-above.com).

Karlovy Vary Plzeň
Most Ústí nad Labem
České Budějovice Tábor
Liberec Kolín
Jihlava Pardubice
Hradec Králové Brno
Prostějov Olomouc
Zlín Opava
Ostrava Frýdek-Místek

• Hitem minulého týdne se pravděpodobně staly záběry vesmírné stanice s připojeným raketoplánem Endeavour, které pořídil Paolo Nespoli při svém návratu na Zem v lodi Sojuz. Všechny snímky najdete v galerii NASA.
  • S ISS se 9. června spojil Sojuz TMA-02M s novou trojicí dlouhodobé posádky č. 26. U ISS zůstane jako záchranná loď do listopadu. Video z přiblížení a spojení.
  • Z americké základny Vandebergh odstartovala 10. června raketa Delta 2 s družicemi SAC-D a Aquarius k výzkumu změn v oceánech. Fotografie ze startu.

• 13. června 1831 (180 let) se narodil významný fyzik a matematik James Clerk Maxwell. Jeho přínos fyzikálním poznatkům je na úrovni Newtona či Einsteina. Dokázal teoreticky popsat elektromagnetické vlnění. Dokázal, že elektřina, magnetismus a dokonce i světlo jsou projevem jednoho přírodního jevu - elektromagnetického pole. Zabýval se i teorií pohybu částic plynů a tyto objevy dohromady pomohly v rozvoji fyzikálních teorií 20. století, kterými jsou speciální relativita a kvantová fyzika. Mimo jiné přinesl také poznatky o skládání světel a tím položil základy barevné fotografie. Podrobněji o tomto třetím velikánovi fyziky čtěte česky nebo anglicky.

Mapa letní oblohy ke stažení v PDF

Štítky: Vesmírný týden, James Clerk Maxwell

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.