Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  26. vesmírný týden 2011

26. vesmírný týden 2011

Mapa oblohy 29. 6. 2011, zdroj: Stellarium
Přehled událostí na obloze od 27. 6. do 3. 7. 2011.

Týden začne blízkým průletem malého asteroidu. Měsíc je kolem novu. Saturn je od soumraku nad jihozápadem. Jupiter je viditelný brzy ráno. ISS začíná přelety přes Slunce. Dawn se blíží k planetce Vesta.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 29. června 2011 ve 23:00 SELČ, zdroj: Stellarium.

Měsíc bude v novu 1. července. Částečné zatmění Slunce nastává vodách Indického oceánu u Antarktidy.

Planety viditelné okem: večer nad jihozápadem je stále viditelný Saturn (0,9 mag) v souhvězdí Panny. Nedaleko něj ještě svítí Porrima - gamma Virginis (= ta slabší hvězda).
Jupiter (-2,3 mag) v souhvězdí Berana je viditelný ráno nad východem. Prohlédnout si na něm můžete oba rovníkové pásy, jak dokazují kvalitní snímky Michala Vajdy z posledního týdne.
Mars (1,4 mag) se nachází ráno pod Plejádami, ale na začátku občanského soumraku bude obtížně viditelný v pouhých pěti stupních nad obzorem.

Průlet asteroidu 2011MD objeveného projektem LINEAR bude hlavní událostí začátku týdne. Podle jasnosti je jeho velikost odhadována na 5 až 20 metrů. Potože se přiblíží jen na vzdálenost 12 tisíc km, dojde k výrazné změně jeho dráhy. V pondělí v 18:45 našeho času prolétne nad jižním Atlantikem v menší výšce, než obíhají geostacionární družice. V té chvíli bude od nás asi 22 tisíc kilometrů. Pokud bychom jej chtěli spatřit nebo vyfotografovat, musíme počítat se zachycením rychle se pohybujícího objektu asi 16. hvězdné velikosti. V druhé polovině noci na úterý bude někde mezi galaxií M 33 a hvězdou Mirach z Andromedy. Těsně nad galaxií prolétá v době, kdy je u nás jen asi 10° nad obzorem, ale ani později nebude příliš vysoko, jen do 30°. Není to tedy příliš výhodné, ačkoli bude v té době jen 90 tisíc kilometrů od nás. Prohlédnout si můžete diagramy průletu při pohledu kolmo na rovinu zemské dráhy, při pohledu v rovině ekliptiky a nebo si vygenerujte efemeridu.

Aktivita Slunce klesla. Je otázkou, zda se na Slunci v příštích dnech vůbec budou vyskytovat nějaké větší skvrny. Ověřit si to můžete sami na snímku z družice SDO.

NLC - noční svítící oblaka se nám stále vyhýbají. Nyní bude chvíli jasno, tak se nezapomeňte po 22. nebo před 3. hodinou ranní dívat k severu, zda tam není něco podezřelého. Oblaka se mohou vyskytnout naprosto nečekaně. Podrobněji o tomto jevu si přečtěte v samostatném článku.

Přelety ISS ve večerních hodinách končí. Upozorním jen, že přelet v úterý kolem půl desáté večer nastává sice těsně po západu Slunce, ale pokud se vám v tomto okamžiku podaří najít ISS třeba jen triedrem, bude možné díky světlé obloze lépe pozorovat detaily. Už při zvětšení 10x se bude jevit jako různotvarý flek a při použití triedru 15x70 jsem již pozoroval zřetelně tvar H, který tvoří panely a jejich spojnice. Důležité je i upozornění, že začíná období přeletů ISS přes Slunce. Např. v sobotu nastanou dva přelety viditelné z jednoho místa nedaleko Žiliny. To, zda prochází pás tranzitu přes vás, si zjistíte na serveru Calsky.com.

• K planetce Vesta se blíží sonda Dawn. Aktuální pozici a rychlost si můžete zkontrolovat na obrázku. Nejnovější snímky planetky dorazily 20. června a ukázaly nové detaily. Ačkoli to nemá žádný vědecký význam, je pěkné sledovat, jak se snímků vždy chopí amatéři a vydolují z nich další podrobnosti.
  • Konec června přinese starty dvou vojenských družic. 27. 6. z Plesecku startuje Sojuz-U s družicí typu Kobalt-M a 29. 6. z Wallops raketa Minotaur-1 s družicí ORS Sat-1.
  • 1. července má ESA v plánu vypustit raketu Ariane 5-ECA z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Vynese dvě geostacionární družice ASTRA-1N a BSAT-3c. Start můžete sledovat na webu ESA.
  • 2. 7. má ze Šríharikoty v Indii odstartovat raketa PSLV-HP s geostacionární družicí GSAT-12.

• 28. června 1911 (100 let) spadly na Zemi úlomky meteoritu Nakhla. Název pochází z oblasti pádu meteoritů v Egyptě, v deltě řeky Nil. Před jejich dopadem byly zaznamenány zvukové projevy v podobě detonace. Meteority jsou prototypem nakhlitů - podskupiny SNC meteoritů, které podle vědců pochází z Marsu.
  • 30. červen 1971 (40 let) přináší smutné výročí přistání lodi Sojuz 11 s třemi kosmonauty - Dobrovolským, Volkovem a Pacajevem. V důsledku poklesu tlaku v kabině během přistávání se posádka udusila.

Mapa letní oblohy ke stažení v PDF