Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  33. vesmírný týden 2016

33. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 17. srpna 2016 ve 21:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 15. 8. do 21. 8. 2016. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce jsou nad západním obzorem Venuše, Merkur a Jupiter, na jihozápadě Mars a Saturn. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Perseidy se předvedly v mimořádném maximu. SpaceX předvedla skoro rutinní operaci v podobě dalšího úspěšného přistání prvního stupně a vynesení družice JCSAT-16.

Měsíc bude v úplňku ve čtvrtek 18. srpna v 11:27 SELČ.

Venuše (–3,9 mag), Merkur (0,4 mag) a Jupiter (–1,7 mag) jsou po západu Slunce velmi nízko na západě, ale za dobrých podmínek lze minimálně dvojici jasných planet dohledat triedrem.
Mars (–0,5 mag) a Saturn (0,4 mag) jsou večer jen nízko nad jihozápadem. Mars se postupně blíží hvězdě Antares ve Štíru, který má podobně načervenalou barvu, ale vlivem průchodu světla atmosférou hodně „bliká“. Mars jeví velmi pokročilou fázi (snímek Pavla Prokopa), takže je zřejmé, že není zcela kulatý. Lépe vypadá Saturn, protože je trochu výše a prstence lze spatřit dobře téměř za každých podmínek.
V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun (7,8 mag) ve Vodnáři a Uran (5,8 mag) v Rybách. Neptun je necelý stupeň od hvězdy lambda Aquarii a tak není obtížné jeho nalezení.

Aktivita Slunce je nízká, ovšem neplatí to zcela pro výskyt nádherných protuberancí při okraji, nebo faktu, že povrch je popepřen skvrnkami. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Perseidy nás potěšily mimořádně silným maximem v noci na pátek. Bohužel na více než polovině území se stihlo zatáhnout a to je velká škoda, protože po jedné hodině ranní stoupla frekvence až na 200 meteorů za hodinu. V praxi to znamená, že kolem čtvrt na dvě krátkodobě padal zhruba každých 10 sekund jeden meteor a nebo jinak, že ve sprškách padalo i několik meteorů za sekundu. Řada z nich byly jasné kusy. Na fotografie některých meteorů se můžete podívat v naší čtenářské galerii. Pokud se vám podařilo nějaké vyfotografovat, můžete také přispět.

V pátek 19. srpna před půlnocí nás čeká zákryt hvězdy 90 Aqr Měsícem. Hvězda označovaná též jako fí Aquarii má jasnost 4,2 mag, takže nebude vadit ani to, že Měsíc je kolem úplňku. Vstup se odehraje před půlnocí, výstup asi kolem čtvrt na jednu. Čas je orientační, přesněji si jej musí každý ověřit podle své pozice.

• SpaceX vyslala v neděli ráno na oběžnou dráhu družici JCSat-16. První stupeň při tom ukázkově, až skoro rutinně, dosedl na mořskou přistávací plošinu nazvanou Of Course I Still Love You. Kosmonautix.cz přinesl pěkný živě česky komentovaný přenos.
  • Chystá se také start rakety Delta IV M+ (střední verze) s armádními geosynchronními satelity GSSAP 3 a 4. Start je v plánu 19. 8. v 6:00 SELČ.

• 15. srpna 1906 (110 let) se narodil František Link, čestný člen České astronomické společnosti. Přispíval do časopisu Astronomy & Astrophysics, zasadil se o stavbu sluneční laboratoře v Ondřejově. Zabýval se zatměními Měsíce a věnoval se prvním měřením atmosférického ozónu. V Ondřejově pak také studoval vztah meteorů a vysoké atmosféry. Pomocí sítě kamer, která byla postupně za tímto účelem budována se pak týmu kolem Zdeňka Ceplechy podařilo zachytit první meteorit s rodokmenem (Příbram, 1959).
  • 17. srpna 1966 (50 let) odstartovala sonda Pioneer 7 určená k výzkumu meziplanetárního prostoru mezi Zemí a Marsem.
  • 19. srpna 1646 (365 let) se narodil John Flamsteed, první ředitel královské Greenwichské observatoře a první královský astronom. Vynalezl metodu měření průchodu hvězdy místním poledníkem ke zjištění přesné rektascenze a použil ji pro 40 vybraných hvězd. Sestavil nový přesný katalog 3000 hvězd - přesnost polohy hvězd v tomto katalogu byla 15krát lepší než v předchozích katalozích. Tento katalog byl vydán až v roce 1725 po smrti Flamsteeda a to pod názvem "Historia Coelestis Britannica". V katalogu je zavedeno označení hvězd čísly. Některé hvězdy jako např. 61 Cygni jsou stále známé pod označením Flamsteedovými čísly. Tato čísla ale nezavedl sám Flamsteed, čísla hvězdám přidělil až po jeho smrti Joseph Jerome le Français de Lalande ve francouzské vydání katalogu v roce 1783.

• Těsné setkání Venuše s Jupiterem
  • Výročí: Luna 11
  • Výročí: Praha – nová definice planety
  • Výročí: Voyager 2 u Saturnu

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF,

Štítky: František Link, Vesmírný týden, John Flamsteed, Pioneer 7

Kométa C/2022 E3 (ZTF)

Nie veľmi vydarený stack kométy a hviezd. Vybavenie: EQ5Pro, podomácky vyrobený newton 100/500, GSO 2" komakorektor, QHY 8L-C, SVbony UV/IR cut, guiding QHY5L-II-C, SVbony guidescope 240mm. Software: NINA, DSS, Siril, Starnet++, Adobe photoshop 200x60 sec. Lights gain5, offset115 pri -10°C, master bias, 60 flats, master darks.