Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  34. vesmírný týden 2014

34. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 20. srpna 2014 ve 21 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 20. srpna 2014 ve 21 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 18. 8. do 24. 8.

Měsíc se blíží k novu, ráno projde kolem Venuše s Jupiterem. Navíc tyto planety se setkají na vzdálenost čtvrt stupně. Mars a Saturn jsou vidět jen večer za soumraku. Slunce je stále málo aktivní. Večerní přelety stanice ISS pomalu končí.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 20. srpna ve 21:00 SELČ.

Planety a Měsíc ve 34. týdnu 2014. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Planety a Měsíc ve 34. týdnu 2014. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec

Měsíc bude v novu až další pondělí 25. srpna. To znamená, že bude viditelný nad ránem a dojde k jeho zajímavému setkání s ranními planetami. Nejprve bude vidět v sobotu 23. 8. ráno napravo od Venuše a Jupiteru a ještě slabší srpek bude potom v neděli viditelný jen nízko nad obzorem pod oběma planetami.

Mars (0,6 mag) a Saturn (0,6 mag) jsou na obloze jen asi 5 stupňů daleko od sebe. Najdeme je v souhvězdí Vah kolem hvězdy Zuben Elgenubi. Večer se stačí dívat jihozápadním směrem k obzoru.
Venuše (−4 mag) a Jupiter (−2 mag) jsou vidět nedaleko Jesliček v souhvězdí Raka. Obě planety projdou jen čtvrt stupně od sebe už v pondělí ráno. I nadále budou ale hezkou dvojicí k vyhledání za ranního kuropění, navíc o víkendu se přidá srpek Měsíce.

Aktivita Slunce je stále na nízké úrovni a podle počtu skvrn se asi nějaká změna nechystá. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS na večerní obloze tento týden skončí. Pro rychlou předpověď přeletu ISS si stačí kliknout na nejbližší město. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Přelety družic hledejte také na Calsky.com.

C/2014 E2 Jacques ve 34. týdnu 2014, data:Guide 9 Autor: Martin Gembec
C/2014 E2 Jacques ve 34. týdnu 2014, data:Guide 9
Autor: Martin Gembec
Kometa C/2014 E2 (Jacques) už je zase pohodlně viditelná a vzhledem k tomu, že kolem půlnoci nevadí ani svit Měsíce, je to ideální doba na její pozorování.

• Rosetta pokračuje v prvotním výzkumu jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Na blogu ESA najdete další zajímavé informace a pěkné fotografie.

• Sonda New Horizons zaměřila svůj minidalekohled LORRI (The Long Range Reconnaissance Imager), aby zkusil vyfotografovat Pluta s Charonem rok před průletem kolem nich. Na snímcích už je vidět obě tělesa asi jako na prvních snímcích HST z devadesátých let, takže příští rok už bude zajímavé sledovat nové snímky.

• Nákladní loď Cygnus společnosti orbital Sciences se v pátek oddělila od ISS a v neděli shořela v atmosféře.

• Mladý Měsíc, Mars a Saturn