Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  36. vesmírný týden 2015

36. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 2. září 2015 ve 21:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 31. 8. do 6. 9. 2015. Měsíc bude v poslední čtvrti, čeká nás několik zákrytů včetně jasného Aldebaranu. Na večerní obloze je nízko nad obzorem Saturn. Ráno je vidět Venuše a Mars. Aktivita Slunce byla zvýšená. Vesmírná stanice je v permanenci. Po nákladní HTV-5 se nyní chystá Sojuz TMA-18M s tříčlennou posádkou.

Měsíc bude v poslední čtvrti v sobotu 5. září. V noci z pátku 4. 9. na sobotu 5. 9. nás čeká několik zákrytů jasných hvězd z hvězdokupy Hyády a nakonec i zákryt jasného Aldebaranu v souhvězdí Býka. Jako předskokan poslouží 1. 9. hvězda mý Psc. Níže je seznam očekávaných zákrytů:

Zákryty hvězd Měsícem na začátku září 2015 Autor: Karel Halíř
Zákryty hvězd Měsícem na začátku září 2015
Autor: Karel Halíř

Jak vidíme, Měsíc v noci na sobotu zakryje nejprve gamu Tauri před půlnocí letního času. Poté se během noci přesune k dvojici théta Tauri, aby pak kolem půl čtvrté zmizela ta slabší za jižním okrajem Měsíce. Kolem páté přijde na řadu hvězda 4,8 mag, také z Hyád a samotný Aldebaran přijde na řadu sice až po východu Slunce, ale úkaz bude v případě jasného počasí snadno viditelný i na denní obloze. Vstup se odehraje vysoko nad jihem krátce po sedmé ráno, výstup zpoza neosvětlené strany následuje cca v 8:30 SELČ.

Kometa - lízač Slunce (sungrazing comet) - snímek SOHO. Autor: SOHO/LASCO (ESA & NASA)/Spaceweather.com
Kometa - lízač Slunce (sungrazing comet) - snímek SOHO.
Autor: SOHO/LASCO (ESA & NASA)/Spaceweather.com
Venuše (-4,2 mag) se vynořila jako jasná Jitřenka na ranní obloze a spolu s ní je tam také slabý Mars (1,8 mag).
Poblíž Slunce je na obloze Jupiter. Dobře je vidět na záběrech korónografů LASCO sondy SOHO. V minulém týdnu jsme navíc mohli zaznamenat jednu slabou kometku, sungrazera, která se vypařila v blízkosti Slunce, viz. odkaz a snímek vpravo.
Saturn (0,5 mag) je nyní jedinou večerní planetou a jeho viditelnost je velmi špatná nízko nad jihozápadem.

Aktivita Slunce byla vyšší. Postarala se o to aktivní oblast č. 2403, kde docházelo i ke středně silným erupcím a v návaznosti na tuto aktivitu proběhly i polární záře, které však nemohly být ze Střední Evropy viditelné. Nyní skvrna zapadla, takže nezbývá než sledovat, jaký bude další vývoj. To můžeme sledovat na aktuálním snímku SDO.

Zákryt hvězdy planetkou Novorossijsk nás čeká až v noci na pondělí 7. září, ale je dobré na něj upozornit. Bližší info přinesl Zákrytový zpravodaj pro srpen 2015.

• K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) dorazil náklad na palubě HTV-5. Nyní se ke stanici chystá tříčlenná posádka Aimbetov – Mogensen – Volkov v lodi Sojuz TMA-18M. Start je v plánu 2. září v 6:37 SELČ z kosmodromu Bajkonur.

• Ranní setkání Venuše s Měsícem
  • Výročí: Viking 2
  • Výročí: German Titov
  • Výročí: Luna 16

Mapa oblohy s úkazy v srpnu ke stažení v PDF,

Noční svítící oblaka na sídlišti Černý Most, Praha

Vyfotografována z okna ložnice mobilním telefonem.