Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  39. vesmírný týden 2019

39. vesmírný týden 2019

Mapa oblohy 25. září 2019 ve 20:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze od 23. 9. do 29. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer je nízko nad jihozápadem Jupiter a u jihu Saturn. Aktivita Slunce je velmi nízká. Kometa Africano je vidět i většími triedry. Start japonské nákladní lodi HTV-8 odložen na úterý. Očekáváme také start nové posádky ISS v lodi Sojuz MS-15. Před 375 lety se narodil dánský astronom Ole Christensen Rømer, který určil rychlost světla ze zákrytů Jupiterových měsíčků.

Měsíc bude v novu v sobotu 28. září ve 20:27 SELČ. 24. 9. ráno je nedaleko hvězdokupy M 44 v Rakovi a o den později se přiblíží hvězdě Regulus ze Lva.

Konjunkcia Merkúra s Venušou Autor: Miroslav Znášik
Konjunkcia Merkúra s Venušou
Autor: Miroslav Znášik
Jupiter (−2,1 mag) najdeme po setmění nad jihozápadem a Saturn (0,4 mag) je večer nad jižním obzorem. Přechod GRS vychází nejlépe na 23. 9. v 19:40 SELČ a 28. 9. v 18:50. Z úkazů měsíčků Jupiteru upozorněme např. na přechod stínu Ganymedu 27. 9. který končí v 19:57 SELČ.

Aktivita Slunce je stále velmi nízká. Jak to vypadá na povrchu Slunce, nám ukazuje aktuální snímek SDO.

Kometa C/2018 W2 (Africano) nyní uhání souhvězdím Andromedy a Pegase. Viditelnost větším triedrem už potvrdila řada pozorovatelů, takže dosahuje jasnosti asi 9 mag.

23. 9. v 9:50 SELČ začíná astronomický podzim.

Japonská raketa H-IIB s nákladní lodí HTV-8 by mohla odstartovat v úterý 24. září v 18:05 SELČ. K ISS se má vydat také nová posádka v kosmické lodi Sojuz MS-15. Raketa Sojuz-FG má startovat 25. září v 15:57 SELČ a na palubě budou Rus Oleg Skripočka, Američanka Jessica Meir a ze Spojených Arabských Emirátů Hazza Al Mansouri.

Čínská raketa Dlouhý pochod 11 vypustila 19. září pět družic sítě Zhuhai 1 určených k dálkovému průzkumu Země.

V týdnu očekáváme ještě dva čínské starty a jeden ruský z Plesecku.

25. září 1644 (375 let) se narodil dánský matematik a astronom Ole Christensen Rømer. Spolu s Jeanem Pickardem měřil na ostrově Hven zákryty měsíčku Io u Jupiteru, přičemž cílem bylo určit přesnou zeměpisnou polohu (v tomto případě zeměpisnou délku) bývalé observatoře Tycha Brahe. Oba astronomové si všimli, že se časy zákrytů měsíce zkracují, když se naše planeta Jupiteru smetla ze stolu pod argumenty René Descartesa. Teprve po Rømerově smrti, kdy byla Jamesem Bradleym zjištěna aberace hvězd a teprve 170 let poté, kdy Fizeau měřil rychlost světla, byla tato myšlenka potvrzena.

Znázornění Kirkwoodových mezer. Autor: Wiki.
Znázornění Kirkwoodových mezer.
Autor: Wiki.
V týdnu máme dvě zajímavá výročí, kdy meteority zasáhly přímo dům a prorazily jejich střechu. 28. září 1969 (50 let) dopadl tzv. Murchisonský meteorit na stejnojmenné městečko v Austrálii. Pád byl pozorován a na zem dopadlo asi 100 kg hmoty, přičemž jeden malý asi půlkilogramový kus prorazil střechu jednoho z domů. 26. září 1999 (15 let) dopadl meteorit na japonské Kobe. Také tentokrát došlo k průrazu střechy. Celkem bylo nalezeno 20 kusů, ale celková hmotnost byla jen 136 gramů.

27. 9. 1814 (205 let) se narodil americký astronom Daniel Kirkwood. S přibývajícími počty nově objevených planetek mezi Marsem a Jupiterem si všiml, že jsou mezi jejich drahami mezery, které vznikají gravitačními rezonancemi s Jupiterem. Tyto dnes nazýváme na jeho počest Kirkwoodovy mezery. Podobně vysvětlil i mezery v Saturnově prstenci jako rezonanci s některým z měsíců planety.

• Konjunkce Měsíce a Jupiteru
  • Výročí: Hervé Faye
  • Výročí: Luna 3
  • Výročí: SpaceShipOne získal XPrize

Mapa oblohy s úkazy v září ke stažení v PDF.

Štítky: Daniel Kirkwood, Ole Christensen Rømer, Kirkwoodovy mezery, Vesmírný týden

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.