Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  41. vesmírný týden 2021

41. vesmírný týden 2021

Mapa oblohy 13. října 2021 v 19:00 SELČ (Stellarium)

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 11. 10. do 17. 10. 2021. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše je nízko nad jihozápadem. Nad jižním obzorem jsou večer Jupiter a Saturn. Aktivita Slunce je nízká, ale došlo k jedné zajímavé erupci. Na ISS je návštěvnická posádka, dvojice herečka-režisér se bude vracet zpět na Zemi. K čínské stanici Tiangong má odstartovat další tříčlenná posádka v lodi Šen-čou 13. K planetkám na dráze Jupiteru, tzv. Trójanům, má odstartovat sonda Lucy.

Měsíc a Venuše 9. 10. 2021 (nad Venuší je také hvězda druhé velikosti z klepet Štíra) Autor: Antonín Hušek
Autor: Antonín Hušek
Měsíc bude v první čtvrti ve středu 13. října v 5:25 SELČ. V sobotu 16. října zakryje Měsíc hvězdu tau 2 Aquarii. Ta zmizí za kousíčkem neosvětlené strany Měsíce kolem 18:55 SELČ a vynoří se po 20. hodině.

Večer za soumraku je nízko nad jihozápadním obzorem Venuše (−4,4 mag). O víkendu prochází nad hvězdou Antares ze souhvězdí Štíra. Jupiter (−2,6 mag) a Saturn (0,5 mag) jsou po setmění poblíž jižního obzoru.

Aktivita Slunce je nízká, ale uprostřed kotouče se nachází aktivní oblast s jednou větší skvrnou. V sobotu 9. října zde došlo k erupci a výronu plasmatu směrem k Zemi (CME). Nějaké silné polární záře z toho asi nebudou, ale už sám fakt, že přímo k Zemi míří CME, je poměrně vzácnost v tomto období nárůstu aktivity. Výskyt skvrn na povrchu Slunce lze kontrolovat také na aktuálním snímku SDO.

Start rakety Sojuz-2.1a z Bajkonuru byl 5. října úspěšný. K ISS se tak mohla připojit kosmická loď Sojuz MS-19. Přivezla jednoho člena dlouhodobé mise, kterým byl kosmonaut Anton Škaplerov. S ním se vydali režisér Klim Šipenko a herečka Julia Peresild. Ti se po natáčení vydají zpět 17. října v Sojuzu MS-18. S nimi přistane Oleg Novickij. To znamená, že Pjotr Dubrov a Mark Vande Hei si prodlouží misi na stanici na jeden rok.

Start rakety Sojuz s kosmickou lodí Sojuz MS-19 5. 10. 2021 Autor: Roskosmos
Start rakety Sojuz s kosmickou lodí Sojuz MS-19 5. 10. 2021
Autor: Roskosmos

Z kosmodromu Vostočnyj má 14. října odstartovat raketa Sojuz-2.1b s horním stupněm Fregat-M a 36 družicemi systému OneWeb (11. start).

15. října se má k budované čínské vesmírné stanici Tiangong vydat další tříčlenná posádka v kosmické lodi Šen-čou 13. Start se má uskutečnit pomocí rakety CZ-2F.

16. října má z Floridy odstartovat raketa Atlas V se sondou Lucy. Jejím úkolem bude především průzkum asteroidů na dráze Jupiteru (tzv. Trójanů). Tyto planetky se vyskytují především v okolí libračních center L4 a L5 přibližně 60° před a za planetou.

Lucy, sonda zkoumající planetky na dráze Jupiteru (Trójany) Autor: NASA
Lucy, sonda zkoumající planetky na dráze Jupiteru (Trójany)

Spojené arabské emiráty vydaly balík vědeckých dat mise Al Amal. Mezi nimi jsou i pěkné fotografie, z nichž vybíráme pohled na Mars s přicházejícím jarem na severní polokouli.

Mars ze sondy Al Amal Autor: UAE Space Agency
Mars ze sondy Al Amal
Autor: UAE Space Agency

12. října 1901 (120 let) se narodil čestný člen České astronomické společnosti František Krejčí. Tento „táta“ karlovarských astronomů si zaslouží naši vzpomínku především pro svoji nadšenou činnost v oboru popularizace astronomie na Karlovarsku. Podařilo se mu vést kroužek astronomie, pomohl s vybudováním i znovuobnovením hvězdárny a vychoval řadu svých následovníků.

• výročí: MetOp-A
  • výročí: Luna 12
  • výročí: Tycho Brahe, úmrtí
  • výročí: Ariel, Umbriel, objev měsíců Uranu
  • výročí: první snímky Země ze 100 km
  • výročí: MESSENGER, poprvé kolem Venuše

Mapa oblohy s úkazy v říjnu ke stažení v PDF.

Štítky: František Krejčí, Ciolkovskij