Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  42. vesmírný týden 2016

42. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 19. října 2016 v 19:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 17. 10. do 23. 10. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer velmi nízko na jihozápadě směřuje Venuše k Saturnu a ve Střelci je Mars. Neptun a Uran můžeme pozorovat téměř celou noc, pokud to dovolí Měsíc. Na ranní obloze můžeme před svítáním spatřit Jupiter. Aktivita Slunce se vrací k normálu (skvrn ubylo). K Marsu přilétá ExoMars 2016. Čeká nás několik přenosů ze startů raket. Kromě pondělních jde ještě o start kosmické lodi Sojuz MS-2 se třemi kosmonauty k ISS.

Měsíc bude v poslední čtvrti v neděli 22. října 2016 ve 21h 14min. SELČ.

Venuše (–4 mag) přešla do souhvězdí Štíra, takže nedaleko pod ní je Antares a dál v Hadonoši je Saturn (0,5 mag). Všechny tři objekty nyní tvoří trojúhelník. Mars (0,3 mag) se pohybuje ve Střelci nad tzv. čajovou konvicí.
Neptun (7,8 mag) ve Vodnáři a spolu s Uran (5,7 mag) v Rybách můžeme pozorovat zvláště zvečera, protože v druhé půli noci ruší Měsíc.
Ráno se jako jitřenka objevuje na jihovýchodě Jupiter (–1,7 mag).

Aktivita Slunce se vrací k normálu, tedy k velmi nízké úrovni, jen s minimem větších skvrn. V minulém týdnu v důsledku zvýšené aktivity došlo k pěkným polárním zářím v severnějších šířkách. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Vrcholí Orionidy, tradiční říjnový roj Halleyovy komety. Tímto proudem meteoroidů Země prochází přibližně mezi 16. a 26. říjnem. S nejhustší částí se potkáváme každoročně kolem 21. října, kdy maximální zenitová frekvence dosahuje 20–30 meteorů za hodinu. Měsíc je tou dobou v poslední čtvrti a bude mírně rušit pozorování v době, kdy je radiant nejvýše (ten leží mezi Orionem a Blíženci v oblasti Orionova kyje). Rychlost meteorů je velká (67 km/s). Z dalších rojů připomeňme Jižní Tauridy, jejichž rychlost 30 km/s je poměrně snadno odliší od jiných. Kromě toho lze očekávat kolem desítky sporadických meteorů, takže celkově vzato se bude na co dívat.

• Týden bude ve znamení několika startů raket, které stojí za to sledovat. Start čínské kosmické lodi Šen Čou-11 by měl být odvysílán v přímém přenosu v noci na pondělí a hned po něm bude odvysílán i start rakety Antares s nákladní lodí Cygnus k ISS. Vzhledem k tomu, že oba starty mají proběhnout krátce po sobě, plánuje k nim Kosmonautix.cz odvysílat přímý česky komentovaný přenos.
    Start rakety Čang Čeng-2F (Dlouhý pochod) s lodí Šen Čou 11 má proběhnout 17. 10. kolem 1h 30min. SELČ. Posádku kosmické lodi tvoří Ťing Chaj-pcheng a Čen Dong. Dvojice má za úkol během 33 denní mise obydlet novou stanici Tchien-kung 2 (Tiangong-2, Nebeský palác 2).
    Start vylepšené rakety Anatares s lodí Cygnus OA-5 je v plánu 17. 10. ve 2h 03min. SELČ.
  • Ve středu 19. října v 10h 05min. se mají zažehnout motory rakety Sojuz-FG s kosmickou lodí Sojuz MS-2. Na palubě bude trojice kosmonautů ve složení Sergej Ryžikov, Andrej Borisenko (Rus) a Robert Kimbrough (USA). Cílem je samozřejmě Mezinárodní vesmírná stanice. Přímý česky komentovaný přenos poběží opět v režii Kosmonautixu.
  • Evropa přistává na Marsu. Mise ExoMars 2016 se rozdělil v neděli 16. října v 16h 42min SELČ na oběžnici TGO (Trace Gas Orbiter) a na přistávací modul EDM (Schiaparelli). Přistání na Marsu je v plánu 19. října v 16h 48min SELČ a nepochybně k němu přineseme aktualizovaný článek.

• 19. října 2006 (10 let) odstartoval evropský meteorologický satelit Metop-A. Jeho fotografie vídáme i na webu ČHMÚ. Jeho velký solární panel je schopen odrážet sluneční světlo a dělat tak podobné záblesky jako družice sítě Iridium. Metop-B startoval v září 2012 a Metop-C má startovat v říjnu 2018.
  • 22. října 1966 (50 let) odstartovala k Měsíci Luna 12. Jako třetí funkční družice okolo Měsíce byla především určena na podrobné snímkování povrchu Měsíce. Poslala na Zemi snímky s rozlišením až 15 metrů.

• Měsíc a Jupiter ráno
  • Výročí: Tycho Brahe (úmrtí)
  • Výročí: Ariel, Umbriel, objev měsíců Uranu
  • Výročí: MESSENGER, poprvé kolem Venuše
  • Výročí: Japetus, objev měsíce Saturnu
  • Výročí: STEREO (A+B)
  • Výročí: RNDr. Vladimír Znojil, CSc.
  • Výročí: Saturn I, test vývoje rakety Saturn V