Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  44. vesmírný týden 2015

44. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 28. října v 18:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 26. 10. do 1. 11. 2015. Měsíc je kolem úplňku. Ideální viditelnot mají pouze ranní planety, kdy dominuje dvojice jasných planet Venuše a Jupiteru, přičemž poblíž je také slabší Mars. Tento týden provádí spolu takový malý taneček, když se k sobě navzájem různě blíží a vzdalují. Aktivita Slunce je nízká.

Měsíc bude v úplňku v úterý 27. října. První bezměsíčné noci pak přinese následující víkend.

Krásné setkání planet nabízí ranní obloha. Venuše (–4,4 mag) je nejjasnější. Začátkem týdne je k ní velmi blízko také Jupiter (–1,8 mag). V dalších dnech postupně Venuše dohání slabší Mars (1,7 mag). V první polovině týdne je tu při dobrém počasí pro nadšence také Merkur, který dosahuje až –1 mag a je tedy sice nízko, ale zato poměrně snadno viditelný i za pokročilého úsvitu.

Aktivita Slunce odpovídá i počtu viditelných skvrn a je tedy dlouhodobě nízká. Vývoj skvrn můžeme sledovat také na aktuálním snímku SDO.

• Družicová pozorování i snímky z ISS ukázaly monstrózní hurikán Patricia, který dosáhl nejvyššího stupně 5 a dokonce je považován za největší hurikán, jaký se kdy na západní polokouli vyskytl. Těsně předtím, než zasáhl pobřeží jihozápadního Mexika, dosahoval zde vítr až 320 km/h. Později „zeslábl“ na 250 km/h, což stále znamená stupeň 5.
  • NASA představila finální vzhled rakety SLS, které bude dominovat oranžová centrální část. Připravují se dvě varianty, jedna pro let s lidskou posádkou a druhá nákladní verze. Více je v češtině pod odkazem na Kosmonautixu.
  • Jak se ukázalo díky animaci, brázdy na povrchu Pluta jsou poměrně hluboké (přes jeden kilometr). Také jsme konečně mohli spatřit všechny měsíce Pluta na jednom obrázku. Zajímavý je tvar měsíčku Kerberos, který dává tušit, že vznikl srážkou dvou menších objektů.
  • Začíná se zužovat výběr přistávacích míst pro evropský marsovský rover ExoMars. Nejvýše na listině je Oxia Planum.

• 28. října 1920 (95 let) se narodil americký fyzik Edward P. Ney. Své zásluhy má v několika oborech, zasahujících od výzkumu kosmického záření, přes výzkum Slunce po infračervenou astronomii. Ney podnikal experimenty s pomocí výškových balónů a později také pomocí letadel. Díky tomu objevil, že kosmické záření tvoří těžká jádra od hélia po železo. Podařilo se mu vyvinout citlivou kameru, kterou nasnímal již v roce 1957 airglow. Ke konci života se podílel na iniciaci stavby observatoře na Mt. Lemmon pro pozorování v infračerveném oboru záření, které je z vyšších nadmořských výšek snáze zachytitelné, protože už zde není tolik vodní páry, která jej pohlcuje.
  • 29. října 1950 (65 let) se narodil americký amatérský astronom Gary Hug, který společně s Grahamem Bellem objevili periodickou kometu 178P
  • 1. listopadu 1830 (185 let) se narodila americká matematička Angeline Stickney. Její jméno známe díky kráteru na Marsově měsíci Phobos. Bylo to nejspíš ona, kdo svému manželovi Asaphu Hallovi pomáhala s výpočty drah a kdo inicioval, aby dále hledal měsíce Marsu. Když však objevil měsíce Phobos a Deimos, ukázalo se, že jsou velmi malé.

• Měsíc a ranní planety