Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  50. vesmírný týden 2016

50. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 14. prosince 2016 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 12. 12. do 18. 12. 2016. Měsíc bude v úplňku poblíž přízemí, půjde tedy o superúplněk. Večer je krásně vidět Venuše na jihozápadě, Mars je výše a téměř nad jihem. Ráno je pěkně viditelný Jupiter. Slunce bylo o víkendu beze skvrn a tedy velmi klidné. Zemřel první Američan na oběžné dráze, John Glenn. K ISS míří japonská zásobovací loď HTV. Úspěšné byly i další starty raket. SpaceX nám nakonec předvánoční dárek v podobě obnovení letů nenadělí. Připravují se starty rakety Pegasus z podvěsu letounu a rakety Atlas V s vysokokapacitní telekomunikační družicí.

Měsíc bude v úplňku 14. prosince 2016 v 1:06 SEČ. Protože 13. 12. v 0:30 bude v přízemí, jedná se v podstatě o další superúplněk. Protože fáze úplňku bude přesně v noci a nikoli odpoledne, jako v listopadu, bude Měsíc dokonce jasnější, než listopadový superúplněk.

Venuše (–4,2 mag) je nyní krásnou Večernicí. Večer už září poměrně vysoko nad jihozápadem i za pokročilého soumraku. Mars (0,7 mag) je ještě výše přibližně nad jihem.
Poblíž Slunce, v korónografu SOHO ještě dlí Saturn. Vypadá tam jako jasnější hvězda vpravo od Slunce. Vlevo se na snímcích postupně vynoří známé objekty ze Střelce, jako třeba mlhovina Laguna.
Ráno je na jihovýchodě a za svítání na jihu Jupiter (–1,9 mag). Přibližuje se nejjasnější hvězdě Spica ze souhvězdí Panny. Z úkazů měsíčků upozorněme na 14. prosinec, kdy ráno přechází stín Ganymedu (začátek 4:05, konec 6:47 SEČ). Dále 16. 12. přechází Io a jeho stín (stín od 5:43, měsíc od 6:50). 17. 12. v 6:11 končí zákryt Io a kolem východu Slunce začíná přechod stínu měsíce Europa (od 7:39). Velká červená skvrna přechází přes střed kotoučku nejlépe v úterý 13. 12. v 7:55, v pátek 16. 12. v 6:30 a v neděli 18. 12. v 7:05 SEČ.

Aktivita Slunce je na velmi nízké úrovni. Pochopitelně tím myslíme i fakt, že na viditelném povrchu není jediná skvrna. Na Slunce se můžeme dívat i online na internetu na snímcích družice SDO.

Meteorický roj Geminid má 14. 12. tradiční maximum. Většinu meteorů z oblohy spolehlivě vymaže Měsíc kolem úplňku a zbývající možná zakryje oblačnost, přesto jej připomínáme, neboť jde o roj nejspolehlivější pokud jde o vysoké frekvence, až 120 meteorů za hodinu za bezměsíčné noci. Informace k roji najdete na www.imo.net.

• 8. prosince se svět rozloučil s legendou americké pilotované kosmonautiky. John Glenn byl prvním Američanem na oběžné dráze kolem Země, když v únoru 1962 letěl na palubě lodi Mercury. K poznatkům lékařské vědy přispěl i jako nejstarší člověk ve vesmíru, když ve věku 77 let letěl na palubě raketoplánu Discovery v říjnu 1998, přičemž i v tomto věku byl plně platným členem posádky. Portál Kosmonautix.cz bude věnovat Glennovi celý týden vzpomínkovými články.
  • Zásoby na ISS nejsou už tak ohroženy, protože japonská nákladní loď HTV už je na cestě po úspěšném startu rakety H-IIB v pátek 9. prosince.
  • Z uskutečněných startů připomeňme evropskou raketu Vega s družicí Gokturk-1A, indickou PSLV XL s Resourcesat 2A, americkou Delta IV M+ s družicí WGS-8 a čínskou CZ-3B s geostacionární meteodružicí Fengyun-4A.
  • Tento týden jsou v plánu ještě dva starty raket, a to Pegasus-XL startující z podvěsu na letounu a rakety Atlas V s velkou výkonnou geostacionární telekomunikační družicí EchoStar 19/Jupiter 2.
  • Společnost SpaceX nám radost nakonec neudělá. Kvůli úpravám na druhém stupni se očekávaný návrat Falconu do služby přesouvá na lednový termín.

• 12. prosince 1961 (55 let) odstartoval satelit OSCAR-1. V historii kosmonautiky zaujímá významnou pozici, ačkoli jeho mise trvala pouze 22 dnů. Jednalo se totiž o první „přívažek“, jinak řečeno druhý satelit, vypuštěný zároveň s jinou družicí, který se posléze dostal na samostatnou dráhu. Jak zkratka projektu napovídá (Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio), mohli jej kontaktovat radioamatéři z celého světa.
  • 14. prosince 1546 (470 let) se narodil významný dánský astronom Tycho Brahe. Od jeho úmrtí v Praze zároveň letos uběhlo 420 let.
  • 15. prosince 1966 (50 let) objevil francouzský astronom Audouin Charles Dollfus na vysokohorské observatoři Pic du Midi měsíček Saturnu Janus.
  • 16. prosince 1826 (190 let) se narodil italský astronom Giovanni Battista Donati, jehož jméno si asi většina lidí spojuje se slavnou kresbou komety nad Paříží. Kometa Donati byla objevena 2. června 1858. Později zjasnila tak, že se stala jednou z nejkrásnějších komet 19. století. 10. října 1858 dosáhla bodu nejblíže Zemi a hlavu této komety (bez ohonu) se prý podařilo poprvé také vyfotografovat.

• zjasňující komety
  • Výročí: Carl Sagan, úmrtí
  • Výročí: Luna 13

Mapa oblohy s úkazy v prosinci ke stažení v PDF,

Štítky: Tycho Brahe, Giovanni Donati, Vesmírný týden, Donati, Janus, Audouin Dollfus, John Glenn, OSCAR-1

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC