Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 10. týdne

Astronomické zajímavosti 10. týdne

Středa 4. března ve 21:30 SEČ.
- od 2. do 8. března 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 4. března 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 4. března v 8 h 45 min v první čtvrti. 7. března prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (367 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 2. a 3. března večer jej spatříme poblíž hvězdokupy Plejády v Býku, v noci ze 7. na 8. března projde nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka.
Planety sluneční soustavy: Nejlépe je viditelný Saturn (jasnost 0,5 mag). Pohybuje se v jihovýchodní části souhvězdí Lva, nad obzorem je v průběhu celé noci. 8. března je Saturn v opozici se Sluncem, týž den v 18 hodin se nejtěsněji přiblíží k Zemi, na vzdálenost 8,394 astronomické jednotky. Nejjasnější planetou je Venuše (-4,5 mag), která září již za soumraku vysoko nad západním obzorem. Zapadá kolem deváté hodiny večer. Jupiter (-2,0 mag) se objevuje na ranní obloze nízko nad jihovýchodem. Pohybuje se v souhvězdí Kozoroha.
Zajímavé úkazy: I v tomto týdnu bude dobře viditelná kometa C/2007 N3 (Lulin). Počátkem týdne se přesune ze souhvězdí Lva do Raka, 6.3. projde těsně kolem hvězdokupy Jesličky. Pozorování komety však bude rušit dorůstající Měsíc.
Až do 9. března jsou pozorovatelné ranní přelety ISS. Bližší informace získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Očekávané události v kosmonautice:
7. března má z amerického kosmodromu Cape Canaveral odstartovat raketa Delta 2 s astronomickou družicí Kepler. Družice je určena k hledání a výzkumu exoplanet.
Astronomická a kosmonautická výročí:
3.3.1969 - v USA byla úspěšně vypuštěna kosmická loď Apollo 9. Posádka: James McDivitt, Russell Schweickart, David Scott.
4.3.1904 - narodil se George Gamow, americký fyzik, astronom, popularizátor moderní fyziky. Jeho knihu nazvanou Pan Tompkins v říši divů vydalo v češtině v roce 1986 nakladatelství Mladá fronta.
5.3.1979 - americká meziplanetární kosmická sonda Voyager 1 se nejvíce přiblížila k Jupiteru. Kromě snímkování této planety zkoumala také jeho největší měsíce.

Měsíc nad kostelem