Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 18. týdne -

Astronomické zajímavosti 18. týdne -

Středa 29. dubna ve 22:30 SELČ
od 27. dubna do 3. května 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 29. dubna 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 30. dubna projde poblíž hvězd Kastor a Pollux, 1. května nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, 2. května v blízkosti hvězdy Regulus, nejjasnější stálice v souhvězdí Lva. Konjunkce Měsíce s planetou Saturn nastává 4. května, vzájemné přiblížení obou těles můžeme na obloze pozorovat již v neděli 3.5.
28.4. v 8 h je Měsíc v přízemí (prochází ve vzdálenosti 366 tisíc km od Země), 1.5. ve 22 h 44 min je v první čtvrti.
Planety: Na večerní obloze je nevysoko nad západoseverozápadem dobře viditelný Merkur. Pohybuje se v souhvězdí Býka nedaleko známé hvězdokupy M 45 - Plejády; konjunkce s touto hvězdokupou nastává 30.4. Merkur zapadá až kolem čtvrt na jedenáct, tedy dvě hodiny po Slunci. Jeho vyhledání usnadní malý triedr. Za svítání můžeme nízko nad východem pozorovat načervenalou planetu Mars (jasnost 1,1 mag) a také velmi jasnou Venuši (-4,5 mag), která 2.5. dosahuje nejvyšší jasnosti. Obě tělesa se promítají do souhvězdí Ryb. Výrazný Jupiter (-2,3 mag) vychází počátkem týdne o půl čtvrté ráno, najdeme ho snadno nad jihovýchodem, v souhvězdí Kozoroha. Planeta Saturn (0,8 mag) je nad obzorem po většinu noci s výjimkou rána, pohybuje se v souhvězdí Lva.
Astronomické zajímavosti: Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS uvidíme v tomto týdnu 28.4. (4:54 - 5:00), 30.4. (4:12 - 4:18) a 2.5. (3:31 - 3:35). Stanice létá ve směru od západu k východu a svým vzhledem připomíná velmi jasnou, pomalu letící nažloutlou hvězdu. Aktuální časové údaje včetně trajektorie průletů lze získat odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz, k dispozici jsou také na internetových stránkách www.heavens-above.com.

Astronomická výročí:
1.5.1949 (60 let) - americký astronom holandského původu Gerard Kuiper objevil další měsíc planety Neptun, pojmenovaný Nereida.

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC