Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 26. týdne -

Astronomické zajímavosti 26. týdne -

Středa 24. června v 21:30 SEČ
od 22. do 28. června 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. června 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap

Měsíc je 22.6. v novu, 23.6. prochází přízemím, ve vzdálenosti 358 tisíc km od Země. Na obloze se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. V neděli večer projde kolem stálice Regulus, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva. Poblíž se nachází také Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze září
Saturn (jasnost 1,0 mag), na ranní obloze nedaleko od sebe Mars (1,1 mag) a Venuše (-4,2 mag). Jupiter (-2,7 mag) vychází před půlnocí, promítá se poblíž hranice souhvězdí Kozoroha a Vodnáře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní komické stanice ISS. Stanice svým vzhledem připomíná velmi jasnou, pomalu letící nažloutlou hvězdu. Nejjasnější přelety ISS uvidíme v Praze 26.6. (od 3 h 40 min do 3 h 44 min), 27.6. (4 h 4 min - 4 h 9 min) a 28.6. (4 h 28 min - 4 h 34 min). V době průletů jsou nízko nad východem viditelné také planety Venuše a Mars, nad jihem svítí Jupiter. Bližší informace a časové údaje o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Očekávané události v kosmonautice:
23.6. - měsíční sonda LRO přejde na oběžnou dráhu kolem Měsíce.
23.6. - sonda LCROSS proletí kolem Měsíce a přejde na barycentrickou dráhu s dobou oběhu zhruba 37 dnů.
26.6. - z amerického kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketa Delta s meteorologickou družicí GOES-O.
24.6.1974 (35 let) - z kosmodromu Bajkonur odstartovala raketa Proton s orbitální stanicí Saljut 3. Na její palubě se vystřídali sovětští kosmonauté Popovič, Arťuchin, Sarafanov a Ďomin. Stanice zanikla v lednu 1975 po plánovaném navedení do hustých vrstev atmosféry nad neobydlenými oblastmi Pacifiku.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.