Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 25. týdne -

Astronomické zajímavosti 25. týdne -

Středa 17. června v 21:30 SEČ
od 15. do 21. června 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. června 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap

Slunce vstupuje 21.6. v 7 h 45 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 19. a 20. ráno projde poblíž Venuše a Marsu, o víkendu nedaleko hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 16. června je Měsíc v poslední čtvrti.
Planety: Během noci můžeme postupně pozorovat všechny planety sluneční soustavy s výjimkou Merkura. Hned po setmění je v souhvězdí Lva viditelný
Saturn (jasnost 1,0 mag). Kolem půlnoci vychází Jupiter (-2,6 mag), pohybuje se na hranici souhvězdí Kozoroha a Vodnáře. Nedaleko Jupitera můžeme v dalekohledu vyhledat také planetu Neptun (7,9 mag). Na ranní obloze svítí nad východem nejjasnější planeta - Venuše (-4,5 mag), poblíž ní se nachází také načervenalý Mars (1,1 mag). Obě tělesa se promítají do souhvězdí Berana. V sousedním souhvězdí Ryb se pohybuje Uran (5,9 mag). Vychází hodinu po půlnoci, k jeho pozorování potřebujeme triedr a identifikační mapku. Zájemcům ji zašleme na požádání zdarma. Adresa: Hvězdárna, 542 32 Úpice.

Očekávané události v kosmonautice:
17.6.2009 - z amerického kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketoplán Endeavour (let STS-127) se sedmičlennou posádkou. Cílem bude Mezinárodní kosmická stanice ISS.
18.6.2009 - z kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketa Atlas 5 se sondami LRO a LCROSS, určených k výzkumu Měsíce.
Astronomická výročí:
17.6.1799 - narodil se William Lassell, anglický astronom, konstruktér zrcadlových dalekohledů. Objevil mj. Neptunův měsíc Triton a Uranovy měsíce Ariel a Umbriel.

W nocy z 21 na 22.06.2019. na zachodnim niebie pojawiły się wyjątkowe obłoki. NLC zwane też obłokami srebrzystymi zaświeciły wyjątkowo jasno.Są to obłoki mezosferyczne występujące na dużych wysokościach ( 75 - 85 km nad powierzchnią naszej planety ) i występują w okresie "białych nocy" od połowy maja do połowy sierpnia.Dzięki swojemu wysokiemu położeniu są widoczne na tle ciemnego nieba święcąc srebrnym światłem, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt,iż były widoczne nawet w Czechach i dalej na południe. Ewenementem na skalę światową był fakt,iż tej nocy zaświeciły kolorowo,czego do tej pory nie zaobserwowano. Łowcy tego zjawiska mieli okazję podziwiać wyjątkowy spektakl na niebie. Można je obserwować godzinę po zachodzie Słońca i godzinę przed wschodem nad zachodnim i północnym niebie. Zerknijcie czasem w tym kierunku,może i wam uda się je zaobserwować. fot.Michał Wyka Słupsk