Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 11. týdne

Astronomické zajímavosti 11. týdne

Středa 11. března ve 21:30 SEČ
- od 9. do 15. března 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 11. března 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází na obloze souhvězdími Lva, Panny a Vah. 9. března se promítá poblíž hvězdy Regulus v souhvězdí Lva, 10. března nedaleko planety Saturn. 11. 3. ve 3 h 37 min je Měsíc v úplňku.
Planety sluneční soustavy: Planeta Venuše zapadá kolem půl deváté večer, je - po Měsíci - stále nejjasnějším objektem večerní oblohy. Pohybuje se v souhvězdí Ryb. Nažloutlý Saturn prochází souhvězdím Lva, nad obzorem svítí po celou noc. Nízko nad jihovýchodem se za svítání objevuje Jupiter. Koncem týdne vychází minutu po páté hodině ráno, promítá se do souhvězdí Kozoroha.
Astronomické zajímavosti: Kometa C/2007 N3 (Lulin) se vzdaluje od Země, její jasnost klesá. V tomto týdnu přejde ze souhvězdí Raka do Blíženců, pozorování však bude rušit Měsíc v úplňku.
11.3. proletí v těsné blízkosti Země planetka 2007 FS3, a to ve vzdálenosti 2,4 milionu km. 15.3. bude nejblíže k Zemi trpasličí planeta Makemake (51,2 astronomické jednotky), objevená v březnu 2005.
Období ranních průletů ISS skončilo 9.3., večerní přelety této kosmické stanice uvidíme z našeho území znovu od 15. března.

Očekávané události v kosmonautice:
12.3.2009 - z kosmodromu Cape Canaveral má před půl třetí ráno našeho času odstartovat raketoplán Discovery k letu STS-119.
12.3.2009 - plánovaný start rakety Zenit-3SL s italskou vojenskou geostacionární družicí SICRAL 1B byl kvůli technickým problémům odložen.
14.3.2009 - z kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketa Atlas 5 s americkou vojenskou komunikační družicí WGS-2.
Astronomická a kosmonautická výročí:
9.3.1934 - narodil se Jurij Alexejevič Gagarin, první kosmonaut.
14.3.1879 - narodil se Albert Einstein, německý fyzik. V roce 1921 obdržel Nobelovu cenu za fyziku. V letech 1911 - 1912 působil v Praze.