Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti v 9. týdnu

Astronomické zajímavosti v 9. týdnu

Středa 25. února ve 21:30 SEČ
- od 23. února do 1. března 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 25. února 2009 ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu na obloze pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 27. a 28. večer spatříme jeho úzký srpek poblíž planety Venuše. 25. února ve 2 h 35 min je Měsíc v novu.
Planety sluneční soustavy: V tomto období svítí na obloze dvě planety, a to Venuše a Saturn. Jasnější Večernice - Venuše je viditelná již za soumraku, zapadá kolem čtvrt na deset večer. Pohybuje se v souhvězdí Ryb. Nažloutlý Saturn vychází počátkem týdne večer již o půl sedmé, promítá se do souhvězdí Lva.
Zajímavé úkazy: 24. února se k Zemi nejvíce přiblíží kometa C/2007 N3 (Lulin), a to na vzdálenost 61 milionů km. Počátkem týdne mine na obloze planetu Saturn, koncem týdne ji spatříme poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva, stálice Regulus. K pozorování je výhodné použít malý triedr, nutné je zvolit si pozorovací stanoviště bez rušivého vlivu umělého osvětlení.
Jeden z nejjasnější ranních přeletů ISS spatříme v neděli 1.3. v době od 5 h 55 min do 6 h 01 min. Informace o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

Očekávané události v kosmonautice:
24.2.2009 - z amerického kosmodromu Vandenberg má odstartovat raketa Taurus-XL s meteorologickou družicí OCO - Orbiting Carbon Observatory, určenou k měření koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře
26.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Zenit-3SLB s americkým telekomunikačním satelitem Telstar-11N
28.2.2009 - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Proton-K/DM-2 s vojenskou geostacionární družicí Raduga-1 F8
Astronomická a kosmonautická výročí:
23.2.1855 - zemřel Karl Friedrich Gauss, německý astronom a matematik
25.2.1969 - start americké meziplanetární sondy Mariner 6. 31. června 1969 prolétla kolem Marsu a pořídila záběry z nejmenší vzdálenosti 3431 km.
27.2.1897 - narodil se Bernard Ferdinand Lyot, francouzský astronom a sluneční fyzik. V roce 1930 sestrojil první koronograf.
28.2.1959 - z amerického kosmodromu Western Test Range byl vypuštěna vojenská technologická družice Discoverer 1, první družice této série. Osm minut po startu s ní bylo přerušeno spojení.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.