Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Kometa Lovejoy už i na večerní obloze

Kometa Lovejoy už i na večerní obloze

Kometa Lovejoy u oje Velkého vozu. Autor: Petr Horálek.
Kometa Lovejoy u oje Velkého vozu.
Autor: Petr Horálek.
Právě dnes se celý svět nechává unášet fascinujícím dramatem komety ISON nad nemilosrdným slunečním povrchem. Přežije jádro komety? A když ne, rozpadne se alespoň až po přísluní, abychom se dočkali "bezhlavé" vlasatice na ranní obloze? Dozvíme se za pár hodin. Do té doby ovšem s jistotou můžeme zvát na pohled k jiné kometě - C/2013 R1 Lovejoy. Ta se shodou okolností právě v těchto dnech dostává do maxima své jasnosti (okolo 4,5 magnitudy), zároveň na večerní oblohu a rovněž do nejlepšího období - když vůbec neruší Měsíc.

Kometu objevil známý australský astronom a hledač komet Terry Lovejoy 7. září letošního roku. Šťastný lovec komet si tak na své konto připsal už 4. úlovek a opět viditelný pouhýma očima. Oproti očekávané vlasatici ISON se zdaleka neměla dostat až k takovým hodnotám své jasnosti, za níž vděčíme aktivitě v komě komety. Díky velmi příznové geometrii dráhy lze ovšem kometu pohodlně vyhledat už měsíc a půl malými přístroji na časné ranní obloze velmi vysoko nad obzorem. A aby toho nebylo málo, právě v těchto dnech se kometa pomalu stěhuje na večerní oblohu.

Kometa Lovejoy a Velký vůz. Autor: Alan Dyer.
Kometa Lovejoy a Velký vůz.
Autor: Alan Dyer.
Nejjasnější bude kometa v následujících dnech, kdy se postupně přesune z Honících psů přes severní cíp Pastýře do Severní koruny (na počátku prosince) a Herkula. Situace je dokonce tak příjemná, že pro vyhledání komety nepotřebujeme nutně detailní mapu - do konce týdne stačí vyhlížet malým dalekohledem mezi pátou a šestou večerní hodinou severozápadní obzor nalevo od oje známého asterismu "Velkého vozu". Měsíc se pomalu odsouvá do novu a rušit svým svitem začne na večerní obloze přibližně až od 8. prosince.

Ačkoliv se nejedná o výraznou kometu, jakou bychom si přáli od dob vlasatice Hale-Bopp, lepších podmínek pro sledování komety jsme se již dlouho nenabažili. Kometa je už při pohledu malým dalekohledem - triedrem či binokulárem - patrná jako kulová mlhavá skvrnka. Až na opravdu tmavé obloze se dá bez obtíží pozorovat poměrně dlouhý ohon, jehož výsostná délka okolo 5° (deseti úplňků naskládaných vedle sebe) vynikne až na fotografii. V České republice je kometa viditelná po dlouhý čas noci - několik hodin po západu Slunce nízko nad severozápadem a dalších několik hodin před východem Slunce vysoko nad východním obzorem (na konci příštího týdne zapadne za obzor jen na 4 hodiny - před devátou večerní do první hodiny ranní). Jedině nepříznivé počasí tak může pohled ke kometě zmařit.

Pokud tedy kometa ISON nepřežije svůj dnešní průlet kolem Slunce, nebude to až takové zklamání. Na druhou stranu - přežije-li, obě komety se na obloze fotogenicky setkají, byť za silného svitu Měsíce v noci z 19. na 20. prosince v Herkulovi a Severní koruně, kde je bude dělit asi 10°. Zatímco kometa ISON se v té době bude k Zemi blížít (přízemím by měla proletět 26. prosince), Lovejoy se v té době již s námi začne pomalu loučit. Využijte proto následujících dnů...

Doporučujeme:
[1] O kometě Lovejoy na stránkách Seiichi Yoshidy
[2] Vyhledávací mapky současných komet na webu SMPH
[3] Galerie čtenářů Astro.cz
[4] Světová galerie komety Lovejoy

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.