Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Pozorujte setkání Venuše a Merkuru

Pozorujte setkání Venuše a Merkuru

Venuše 17. 5. 2020
Autor: Jiří Šíp

Venuše je stále výraznou večerní hvězdou, ale to se brzy změní s tím, jak zmizí v záři Slunce. Mezitím se s ní přišel rozloučit na večerní oblohu také Merkur. I jeho jasnost je poměrně vysoká a obě planety jsou za dobrých podmínek viditelné po 21. hodině pouhým okem. Na Venuši se ale vyplatí vzít dalekohled a vychutnat její velký a úzký srpek.

Konjunkci obou planet očekáváme 22. května. Raději ale nečekejte a podívejte se, dokud to počasí dovolí. Kromě krátkého večerního okna, kdy nám za optimálních podmínek stačí pohled okem, může být zajímavé i pozorování kolem západu Slunce, kdy bývá klidný vzduch a planety jsou o něco výše. Další možností je, při dodržení odstínění Slunce, pozorování na denní obloze. Dokonce vám to můžeme v případě ideálně modré oblohy doporučit 22. května, kdy kolem poledne budou obě planety vysoko nad jihovýchodem a úhlová vzdálenost mezi nimi bude menší než jeden stupeň. S ohledem na pěknou fázi Venuše to může být i zajímavé pro fotografy.

129588.jpg Autor: Antonín Hušek

Autor: Antonín Hušek

Venuše a Merkur 18. května 2020 Autor: Martin Gembec
Venuše a Merkur 18. května 2020

Štítky: Konjunkce, Merkur, Venuše

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region