Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu (2. - 8. ledna 2006)

Slunce 4. ledna v 16 h je Země v přísluní, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (147,1 milionů km).

Měsíc je 2. ledna v přízemí (vzdálenost Země - Měsíc 362 tisíc km), 6. ledna v 19 h 56 min v první čtvrti. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. V neděli 8.1. večer prochází necelý stupeň severně od Marsu.

Planety viditelné okem: nejjasnější Venuše (-4,3 mag, Střelec) září večer nízko nad jihozápadem, její výška nad obzorem postupně klesá. Načervenalý Mars (-0,5 mag, Beran) je viditelný téměř celou noc s výjimkou časného rána - zapadá 3 hodiny po půlnoci. V tu dobu vychází planeta Jupiter (-1,9 mag, Váhy). Nažloutlý Saturn (-0,1 mag, Rak) je pozorovatelný v průběhu celé astronomické noci poblíž hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 3. ledna před půlnocí nastává maximum meteorického roje Kvadrantid. 6. ledna je v opozici se Sluncem planetka Vesta, nastávají výhodné pozorovací podmínky. Planetka je viditelná již v malém triedru po celou noc; promítá se do souhvězdí Blíženců poblíž hvězdy Pollux, jasnost 6,5 mag. Mapku zašleme na požádání.

kometa Wirtanen nad Zubštejnem

Mezi mraky se kometa objevila na 5 a 1/2 minuty, pořízeno 16 použitelných snímků, nakonec vybráno 8 snímků kde bylo nejméně mraků. Snímky registrovány na hvězdy a na krajinu. Na zvýraznění komety použity snímky Petra Horálka.