Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu

Úkazy na obloze v 1. týdnu (2. - 8. ledna 2006)

Slunce 4. ledna v 16 h je Země v přísluní, tedy v nejmenší vzdálenosti od Slunce (147,1 milionů km).

Měsíc je 2. ledna v přízemí (vzdálenost Země - Měsíc 362 tisíc km), 6. ledna v 19 h 56 min v první čtvrti. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. V neděli 8.1. večer prochází necelý stupeň severně od Marsu.

Planety viditelné okem: nejjasnější Venuše (-4,3 mag, Střelec) září večer nízko nad jihozápadem, její výška nad obzorem postupně klesá. Načervenalý Mars (-0,5 mag, Beran) je viditelný téměř celou noc s výjimkou časného rána - zapadá 3 hodiny po půlnoci. V tu dobu vychází planeta Jupiter (-1,9 mag, Váhy). Nažloutlý Saturn (-0,1 mag, Rak) je pozorovatelný v průběhu celé astronomické noci poblíž hvězdokupy Jesličky.

Zajímavé úkazy: 3. ledna před půlnocí nastává maximum meteorického roje Kvadrantid. 6. ledna je v opozici se Sluncem planetka Vesta, nastávají výhodné pozorovací podmínky. Planetka je viditelná již v malém triedru po celou noc; promítá se do souhvězdí Blíženců poblíž hvězdy Pollux, jasnost 6,5 mag. Mapku zašleme na požádání.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk