Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu (7.- 13. března 2005)

Úkazy na obloze v 10. týdnu (7.- 13. března 2005)

Přehled astronomických úkazů na 10. týden (7.3.-13.3.2005).

Měsíc je 10. března v novu. Prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. Konjunkce Měsíce s planetou Merkur nastává 11.3. večer.

Planety: Nejjasnější Jupiter (-2,4 mag, Panna) i Saturn (0,0 mag, Blíženci) jsou nad obzorem téměř celou noc, na ranní obloze svítí načervenalý Mars (1,1 mag, Střelec). Tento týden nastávají výhodné podmínky k vyhledání Merkuru. Najdeme jej večer nad západem, pohybuje se v souhvězdí Ryb. V pátek kolem planety prochází Měsíc. V době největší elongace, která připadá na 12. března, má Merkur jasnost -0,4 mag. K vyhledání je výhodné použít triedr, podmínkou je jasné počasí a nekrytý výhled na západní obzor.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) je stále v dosahu menších dalekohledů. Sledovat ji můžeme v průběhu celé noci na hranici Žirafy a Cefea, jasnost 6,5 mag.

Tento týden jsou z našeho území pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časy přeletů jsou k dispozici např. na stránkách www.heavens-above.com.

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.