Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 10. týdnu

Úkazy na obloze v 10. týdnu

- od 3. do 9. března 2008

Měsíc je 7. března v 18 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 3.3. ráno se promítá poblíž Jupitera, 5.3. ráno nedaleko Merkura a Venuše, poblíž se nachází také planeta Neptun.
Planety viditelné okem: Planety Merkur (jasnost 0,1 mag) a Venuše (-3,9 mag) vycházejí za svítání krátce před začátkem občanského soumraku, k pozorování je výhodné použít triedr. 0bě planety najdeme v souhvězdí Kozoroha, velmi nízko nad východojihovýchodem. Největší západní elongace Merkura (27° 09´ od Slunce) připadá na 3. března. Období viditelnosti obou planet končí; Merkur se na večerní obloze znovu objeví koncem dubna, Venuše až v září. Zajímavé seskupení Venuše, Merkura a Měsíce bude viditelné 5.3. před východem Slunce. Týž den dojde k zákrytu Merkura a Venuše Měsícem, úkaz však z našeho území není pozorovatelný. Na ranní obloze je v souhvězdí Střelce viditelný také Jupiter (-2,0 mag), který vychází kolem čtvrté hodiny ráno. Večer po západu Slunce je pozorovatelný Mars (0,3 mag), 5. března přejde ze souhvězdí Býka do Blíženců. Celou noc je ve Lvu viditelný Saturn (0,2 mag).
Zajímavé úkazy: Celý týden jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich 8.3. v době od 5 h 40 do 5 h 45 min. Informace o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

46P/Wirtanen