Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu

Úkazy na obloze v 11. týdnu

– od 10. do 16. března 2008

Měsíc je 14.3. v 11 h 45 min v první čtvrti, 10.3. ve 23 h prochází přízemím (366 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 12. března večer projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, v noci ze 14. na 15.3. nedaleko planety Mars.
Planety sluneční soustavy: Večer po setmění je v souhvězdí Lva viditelný Saturn (jasnost 0,3 mag), v souhvězdí Blíženců planeta Mars (0,4 mag). Saturn svítí na obloze v průběhu celé noci, Mars zapadá zhruba ve tři hodiny ráno. Na ranní obloze září v souhvězdí Střelce výrazný Jupiter (-2,1 mag). Jeho čtyři nejjasnější měsíce, pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto, jsou pozorovatelné v triedru.
Zajímavé úkazy: Na ranní obloze jsou v tomto týdnu dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které se 13. března kolem půl páté ráno připojí také raketoplán Endeavour; kromě těchto těles jsou na obloze pozorovatelné také přelety evropské zásobovací lodě ATV-1 Jules Verne. Informace o časech a trajektorii jsou k dispozici např. na adrese www.heavens-above.com.
Poblíž hranice souhvězdí Labutě a Lištičky je i v menších teleskopech pozorovatelná Nova Cygni 2008, objevená 7. března japonským astronomem Hiroshi Kanedou.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.