Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu

Úkazy na obloze v 11. týdnu

– od 10. do 16. března 2008

Měsíc je 14.3. v 11 h 45 min v první čtvrti, 10.3. ve 23 h prochází přízemím (366 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 12. března večer projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, v noci ze 14. na 15.3. nedaleko planety Mars.
Planety sluneční soustavy: Večer po setmění je v souhvězdí Lva viditelný Saturn (jasnost 0,3 mag), v souhvězdí Blíženců planeta Mars (0,4 mag). Saturn svítí na obloze v průběhu celé noci, Mars zapadá zhruba ve tři hodiny ráno. Na ranní obloze září v souhvězdí Střelce výrazný Jupiter (-2,1 mag). Jeho čtyři nejjasnější měsíce, pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto, jsou pozorovatelné v triedru.
Zajímavé úkazy: Na ranní obloze jsou v tomto týdnu dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které se 13. března kolem půl páté ráno připojí také raketoplán Endeavour; kromě těchto těles jsou na obloze pozorovatelné také přelety evropské zásobovací lodě ATV-1 Jules Verne. Informace o časech a trajektorii jsou k dispozici např. na adrese www.heavens-above.com.
Poblíž hranice souhvězdí Labutě a Lištičky je i v menších teleskopech pozorovatelná Nova Cygni 2008, objevená 7. března japonským astronomem Hiroshi Kanedou.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.