Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 11. týdnu

Úkazy na obloze v 11. týdnu

– od 10. do 16. března 2008

Měsíc je 14.3. v 11 h 45 min v první čtvrti, 10.3. ve 23 h prochází přízemím (366 tisíc km). V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 12. března večer projde těsně kolem hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, v noci ze 14. na 15.3. nedaleko planety Mars.
Planety sluneční soustavy: Večer po setmění je v souhvězdí Lva viditelný Saturn (jasnost 0,3 mag), v souhvězdí Blíženců planeta Mars (0,4 mag). Saturn svítí na obloze v průběhu celé noci, Mars zapadá zhruba ve tři hodiny ráno. Na ranní obloze září v souhvězdí Střelce výrazný Jupiter (-2,1 mag). Jeho čtyři nejjasnější měsíce, pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto, jsou pozorovatelné v triedru.
Zajímavé úkazy: Na ranní obloze jsou v tomto týdnu dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které se 13. března kolem půl páté ráno připojí také raketoplán Endeavour; kromě těchto těles jsou na obloze pozorovatelné také přelety evropské zásobovací lodě ATV-1 Jules Verne. Informace o časech a trajektorii jsou k dispozici např. na adrese www.heavens-above.com.
Poblíž hranice souhvězdí Labutě a Lištičky je i v menších teleskopech pozorovatelná Nova Cygni 2008, objevená 7. března japonským astronomem Hiroshi Kanedou.

Perseidy za svitu Měsíce v poslední čtvrti..