Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze v 15. týdnu

Úkazy na obloze od 9. do 15. dubna 2007

Měsíc je 10. dubna ve 20 h 4 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu se pohybuje souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 14. dubna ráno prochází na obloze těsně kolem planety Mars.

Planety pozorovatelné okem: nejjasnějším objektem večerní oblohy je planeta Venuše (jasnost -4,0 mag), září vysoko nad západním obzorem až do půl dvanácté. V tomto týdnu ji spatříme poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, konjunkce s hvězdou Alcyone v Plejádách nastává 11.4., Venuše projde necelé tři stupně jižně. Celou noc s výjimkou ranních hodin je viditelný Saturn (0,3 mag), prochází souhvězdím Lva. Po půlnoci vychází Jupiter (-2,4 mag), najdeme ho v nevýrazném souhvězdí Hadonoše; už v malém dalekohledu spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Kolem páté hodiny ráno vychází planeta Mars (1,0 mag, Vodnář), 14. dubna nastane konjunkce Marsu s Měsícem. Dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však tento úkaz není pozorovatelný.

10. dubna je planetka (3) Juno v opozici se Sluncem, je viditelná středními dalekohledy v průběhu celé noci. Promítá se do souhvězdí Panny, jasnost 9,7 mag.

Koncem týdne bude v dalekohledech pozorovatelná kometa C/2007 E2 (Lovejoy). Prochází souhvězdím Střelce, pohybuje se směrem k hranici se souhvězdím Orla. Spatříme ji ráno za svítání, nízko nad jihovýchodem. Pozorovací podmínky se budou postupně zlepšovat a jasnost poroste.

V tomto týdnu budou pouhým okem velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.