Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 16. týdnu (17.-23.4.2006)

Úkazy na obloze v 16. týdnu (17.-23.4.2006)

Úkazy na obloze v 16. týdnu (17. - 23. dubna 2006)

Slunce vstupuje 20. dubna v 7 h 26 min do znamení Býka.

Měsíc je 21. dubna v 5 h 28 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Venuše (-4,2 mag, Vodnář) září za svítání na ranní obloze velmi nízko nad východojihovýchodem. Merkur (1,4 mag, Blíženci) je nejlépe viditelný v první polovině noci, výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci. Planeta Saturn (0,2 mag, Rak) zapadá po třetí hodině ráno, promítá se poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

Zajímavé úkazy: v sobotu 22. dubna brzy zvečera nastává maximum meteorického roje Lyrid. Během týdne jsou dobře pozorovatelné přelety Mezinárodní kosmické stanice. Aktuální data nejjasnějších přeletů včetně zobrazení trajektorie lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi. Počátkem týdne je ISS viditelná na ranní obloze, období večerních přeletů začíná 22. dubna.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.