Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 16. týdnu (17.-23.4.2006)

Úkazy na obloze v 16. týdnu (17.-23.4.2006)

Úkazy na obloze v 16. týdnu (17. - 23. dubna 2006)

Slunce vstupuje 20. dubna v 7 h 26 min do znamení Býka.

Měsíc je 21. dubna v 5 h 28 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Venuše (-4,2 mag, Vodnář) září za svítání na ranní obloze velmi nízko nad východojihovýchodem. Merkur (1,4 mag, Blíženci) je nejlépe viditelný v první polovině noci, výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci. Planeta Saturn (0,2 mag, Rak) zapadá po třetí hodině ráno, promítá se poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

Zajímavé úkazy: v sobotu 22. dubna brzy zvečera nastává maximum meteorického roje Lyrid. Během týdne jsou dobře pozorovatelné přelety Mezinárodní kosmické stanice. Aktuální data nejjasnějších přeletů včetně zobrazení trajektorie lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi. Počátkem týdne je ISS viditelná na ranní obloze, období večerních přeletů začíná 22. dubna.

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.