Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 16. týdnu

Úkazy na obloze v 16. týdnu

- od 16. do 22. dubna 2007.

Měsíc je 17. dubna ve 13 h 35 min v novu. Týž den v 8 hodin prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (357 tisíc km). V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Ryb, Berana a Býka. 19. dubna večer projde na obloze těsně kolem hvězdokupy M 45 – Plejády v souhvězdí Býka, následující večer nedaleko planety Venuše.

Planety pozorovatelné okem: Venuše (jasnost -4,1 mag) zapadá před půlnocí, je - po Měsíci - nejjasnějším objektem na noční obloze. Prochází souhvězdím Býka, nedaleko ní můžeme vyhledat hvězdokupu M 45 - Plejády. Celou noc s výjimkou rána je viditelný Saturn (0,3 mag), pohybuje se v souhvězdí Lva. 20.4. je Saturn v zastávce, začíná se pohybovat přímo. Největší planeta sluneční soustavy Jupiter (-2,4 mag) vychází po půlnoci, prochází souhvězdím Hadonoše. Na ranní obloze můžeme nízko nad východojihovýchodem vyhledat také planetu Mars (1,0 mag, Vodnář).

Zajímavé úkazy: V neděli 22.4. pozdě večer nastává maximum meteorického roje Lyrid. Pozorování však bude rušit Měsíc, který zapadne až po půlnoci. Obvyklá frekvence je 10 až 15 meteorů za hodinu, v některých letech však byla pozorována ostrá maxima i několik set „padajících hvězd“.

V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální informace o trajektorii a čase dalších přeletů lze získat na stránkách www.heavens-above.com, nebo dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Mliečna cesta, Jupiter, Venuša a Saturn počas nautického súmraku nad Slanskými vrchmi.