Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu (24.-30.4. 2006)

Úkazy na obloze v 17. týdnu (24.-30.4. 2006)

Úkazy na obloze v 17. týdnu (24. - 30. dubna 2006)

Měsíc je 27. dubna ve 21 h 43 min v novu, 25. dubna ve 13 hodin v přízemí (vzdálenost od Země 364 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 29. dubna večer se promítá nedaleko Plejád.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Venuše (-4,2 mag, přechází ze souhvězdí Vodnáře do Ryb) září na ranní obloze velmi nízko nad východojihovýchodem; konjunkce s Měsícem nastává 24.4. Mars (1,4 mag, Blíženci) zapadá kolem půl druhé, nejlépe je viditelný v první polovině noci. Jasný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem celou noc, planeta Saturn (0,2 mag, Rak) zapadá kolem třetí hodiny ráno.

Během týdne jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice, nejjasnější z nich je viditelný 24.4. od 22 h 3 min do 22 h 6 min. Aktuální data přeletů včetně zobrazení trajektorie lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

NLC 24. 6. ráno z Jablonce n. N.

Pěkné struktury v NLC