Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Úkazy na obloze v 17. týdnu (25.4 dubna - 1.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 17. týden (25.4.-1.5.2005).

Měsíc je 29. dubna v přízemí, vzdálenost Země - Měsíc: 369 tisíc km. Prvního května je Měsíc v 8 h 24 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. Kolem půlnoci z 26. na 27. dubna nastává zákryt hvězdy Antares ve Štíru Měsícem, úkaz je pozorovatelný i z území naší republiky.

Planety viditelné okem: Nejjasnější planetou je Jupiter (-2,4 mag), promítá se do souhvězdí Panny a je pozorovatelný celou noc. Saturn (0,2 mag) v Blížencích zapadá dvě hodiny po půlnoci. Nejslabší z okem viditelných planet, Mars (0,6 mag), je viditelný ráno od půl čtvrté, najdeme ho nad jihovýchodním obzorem na hranici Kozoroha a Vodnáře. Pozorovací podmínky se postupně zlepšují a jeho jasnost stoupá.

Tento týden jsou dobře pozorovatelné ranní přelety ISS. Časy přeletů Mezinárodní kosmické stanice lze získat na internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem ZDE.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.