Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 18. týden (2.5.-8.5.2005).

Měsíc je 8.5. v 10 h 45 min v novu. Tento týden prochází souhvězdími Vodnáře (2.5. poblíž planety Mars), Ryb, Velryby a Berana.

Planety viditelné okem: Jupiter (-2,4 mag) je viditelný celou noc v souhvězdí Panny, Saturn v Blížencích (0,2 mag) je nejlépe pozorovatelný v první polovině noci, zapadá před půl druhou. Načervenalý Mars (0,6 mag) se promítá do souhvězdí Vodnáře, svítí nad jihovýchodním obzorem od půl čtvrté ráno.

V květnu nastávají příznivé podmínky ke sledování planetky Ceres. Opozice se Sluncem nastává 8.5., planetka je viditelná po celou noc v souhvězdí Váhy a promítá se poblíž hvězdy beta Lib. Jasnost 6,7 mag.
Maximum meteorického roje éta-Akvaridy nastává 5. května.
Nejjasnější přelet Mezinárodní kosmické stanice je tento týden pozorovatelný ve čtvrtek, začátek přeletu ve 22 h 16 min, jasnost -1,0 mag. Informace o dalších přeletech ISS lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.