Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Úkazy na obloze v 18. týdnu (2. - 8.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 18. týden (2.5.-8.5.2005).

Měsíc je 8.5. v 10 h 45 min v novu. Tento týden prochází souhvězdími Vodnáře (2.5. poblíž planety Mars), Ryb, Velryby a Berana.

Planety viditelné okem: Jupiter (-2,4 mag) je viditelný celou noc v souhvězdí Panny, Saturn v Blížencích (0,2 mag) je nejlépe pozorovatelný v první polovině noci, zapadá před půl druhou. Načervenalý Mars (0,6 mag) se promítá do souhvězdí Vodnáře, svítí nad jihovýchodním obzorem od půl čtvrté ráno.

V květnu nastávají příznivé podmínky ke sledování planetky Ceres. Opozice se Sluncem nastává 8.5., planetka je viditelná po celou noc v souhvězdí Váhy a promítá se poblíž hvězdy beta Lib. Jasnost 6,7 mag.
Maximum meteorického roje éta-Akvaridy nastává 5. května.
Nejjasnější přelet Mezinárodní kosmické stanice je tento týden pozorovatelný ve čtvrtek, začátek přeletu ve 22 h 16 min, jasnost -1,0 mag. Informace o dalších přeletech ISS lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.