Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 19. týdnu (9. - 15.5.2005)

Úkazy na obloze v 19. týdnu (9. - 15.5.2005)

Přehled astronomických úkazů na 18. týden (9.5.-15.5.2005).

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Býka, Blíženců a Raka, 15.5. se promítá poblíž hvězdokupy M 44 - Jesličky. Nov nastal 8. května, 16.5. je Měsíc v první čtvrti.

Planety pozorovatelné okem: Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter, je viditelná celou noc v souhvězdí Panny (-2,4 mag). Saturn v Blížencích (0,2 mag) je nejlépe pozorovatelný v první polovině noci, konjunkce s Měsícem nastává 13.5. Koncem týdne se na večerní obloze nízko nad západoseverozápadem objeví také jasná Večernice - Venuše (-3,9 mag). Promítá se do souhvězdí Býka, najdeme ji nedaleko hvězdokupy Plejády. Kolem třetí hodiny ráno vychází načervenalý Mars (0,5 mag), prochází souhvězdím Vodnáře.

Celý týden jsou z našeho území dobře pozorovatelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, družice připomíná velmi jasnou pomalu letící hvězdu. Bližší informace a časy přeletů lze získat například na adrese www.heavens-above.com.

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.