Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Úkazy na obloze v 5. týdnu (30.1. - 5.2.2006)

Měsíc je 30. ledna v 9 h v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc 358 tisíc km), 5.2. v 7 h 29 min v první čtvrti. Prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 31.1. je v konjunkci s planetou Uran, v noci z 5. na 6.2. se promítá nedaleko planety Mars.

Planety viditelné okem: velmi jasnou Venuši (-4,5 mag) spatříme ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Načervenalý Mars (0,2 mag) zapadá kolem čtvrt na tři ráno, nejlépe je viditelný v první polovině noci; pohybuje se na hranici souhvězdí Berana a Býka. Jupiter (-2,0 mag) ve Vahách vychází po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se těsně u hvězdokupy M 44 Jesličky, nejtěsněji kolem ní prochází 1. února ve 4 h ráno (0°54´ jižně).

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na adrese www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.