Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu (12. - 18. prosince 2005)

Úkazy na obloze v 50. týdnu (12. - 18. prosince 2005)

Měsíc

• Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. Vnoci z 13. na 14.12. se promítá těsně u hvězdokupy Plejády (M 45) vsouhvězdí Býka, v noci z 18. na 19.12. prochází poblíž Saturnu v Rakunedaleko Jesliček (M 44).
    Měsíční úplněk nastává 15. prosince v 17 h 15min.

• Merkur (zdánlivá hvězdná velikost -0,5 mag) je viditelnýráno nízko nad jihovýchodem, přechází ze souhvězdí Vah do Štíra; 12.prosince je v největší západní elongaci.
  • Velmi jasná Venuše (-4,7 mag,Střelec, Kozoroh) září na večerní obloze nad jihozápadem až do tři čtvrtěna sedm.
  • Mars (-1,2, Beran) je pozorovatelný téměř celou noc s výjimkoučasného rána.
  • Jupiter (-1,8 mag, Váhy) vychází kolem čtvrté hodiny ranní.
  • Planeta Saturn (0,1 mag) vychází večer, promítá se do souhvězdí Rakanedaleko hvězdokupy Jesličky. Nejvýše nad obzorem je ve druhé poloviněnoci.
Přelety ISS
  • Počátkem týdne jsou z našeho území dobře viditelné ranní přeletyMezinárodní kosmické stanice, nejjasnější z nich (-0,9 mag) v pondělí12.12. v době 6 h 16 min - 6 h 21 min. Informace o nich lzezískat např. na stránkách www.heavens-above.com
Meteorický roj
  • 14. prosince ráno nastává maximummeteorického roje Geminid, pozorování však ruší Měsíc.

Venuše v Plejádách