Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 50. týdnu 2008

Středa 10. prosince ve 21:30 SEČ
- od 8. do 14. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 12. prosince v 17 h 37 min v úplňku. Týž den hodinu před půlnocí prochází přízemím, v nejmenší vzdálenosti 357 tisíc km od Země. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci z 10. na 11. prosince se na obloze promítá poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka.
Planety sluneční soustavy: Nejjasnějšími planetami večerní oblohy jsou Jupiter (jasnost -2,0 mag) a Venuše (-4,2 mag), najdeme je snadno nad jihozápadem. Jupiter se pohybuje v souhvězdí Střelce, jasnější Venuše v sousedním souhvězdí Kozoroha. Saturn (1,1 mag) vychází koncem týdne kolem půl dvanácté v noci, pohybuje se poblíž hranice souhvězdí Lva a Panny. Mars se promítá ve směru ke Slunci a není pozorovatelný, Merkur se na večerní obloze objeví až koncem prosince.
Astronomické zajímavosti: 13.12. nastává maximum meteorického roje Geminid, pozorování však bude rušit Měsíc. Počátkem týdne máme poslední příležitost pozorovat večerní průlety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Poslední přelet bude viditelný 11.12. v době od 16 h 28 min do 16 h 31 min (údaje platí pro stanoviště Úpice). Stanice proletí nízko nad jihozápadem, těsně mine Venuši a Jupitera. Další období ranní viditelnosti ISS začíná 18. prosince. Koncem týdne proletí v nejmenší vzdálenosti od Země (0,59 astronomické jednotky) kometa 144P/Kushida. Pohybuje se poblíž hranice souhvězdí Berana a Býka, je viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.