Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 50. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 50. týdnu 2008

Středa 10. prosince ve 21:30 SEČ
- od 8. do 14. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 12. prosince v 17 h 37 min v úplňku. Týž den hodinu před půlnocí prochází přízemím, v nejmenší vzdálenosti 357 tisíc km od Země. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. V noci z 10. na 11. prosince se na obloze promítá poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka.
Planety sluneční soustavy: Nejjasnějšími planetami večerní oblohy jsou Jupiter (jasnost -2,0 mag) a Venuše (-4,2 mag), najdeme je snadno nad jihozápadem. Jupiter se pohybuje v souhvězdí Střelce, jasnější Venuše v sousedním souhvězdí Kozoroha. Saturn (1,1 mag) vychází koncem týdne kolem půl dvanácté v noci, pohybuje se poblíž hranice souhvězdí Lva a Panny. Mars se promítá ve směru ke Slunci a není pozorovatelný, Merkur se na večerní obloze objeví až koncem prosince.
Astronomické zajímavosti: 13.12. nastává maximum meteorického roje Geminid, pozorování však bude rušit Měsíc. Počátkem týdne máme poslední příležitost pozorovat večerní průlety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Poslední přelet bude viditelný 11.12. v době od 16 h 28 min do 16 h 31 min (údaje platí pro stanoviště Úpice). Stanice proletí nízko nad jihozápadem, těsně mine Venuši a Jupitera. Další období ranní viditelnosti ISS začíná 18. prosince. Koncem týdne proletí v nejmenší vzdálenosti od Země (0,59 astronomické jednotky) kometa 144P/Kushida. Pohybuje se poblíž hranice souhvězdí Berana a Býka, je viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk