Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 51. týdnu 2008

Středa 17. prosince ve 21:30 SEČ
- od 15. do 21. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 21. prosince ve 13 h 3 min do znamení Kozoroha. Nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima. Slunce vychází čtyři minuty před osmou hodinou ráno, zapadá v 16 hodin.
Měsíc se počátkem týdne promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, v následujících dnech se pohybuje souhvězdími Lva a Panny. 19. prosince ráno projde kolem Saturnu, 21. prosince se přiblíží k nejjasnější hvězdě souhvězdí Panny, stálici Spika. 19. prosince v 11 hodin 29 minut je v poslední čtvrti.
Planety sluneční soustavy viditelné okem: Merkur zapadá již před 17. hodinou, ztrácí se v záři zapadajícího slunce. Na večerní obloze ho nejlépe uvidíme na přelomu prosince a ledna. Večer po západu slunce svítí nad jihozápadem dvojice jasných planet, Venuše a Jupiter. Jasnější Venuše (jasnost -4,2 mag, pohybuje se v souhvězdí Kozoroha) zapadá před osmou hodinou večer, Jupiter (-2,0 mag, Střelec) koncem týdne již krátce po 18. hodině, Saturn (1,0 mag, Lev) vychází hodinu před půlnocí. Mars je nepozorovatelný.
Astronomické zajímavosti: 15.12. prolétá v těsné blízkosti Země (ve vzdálenosti zhruba 3,14 milionů kilometrů, což je jen asi osminásobek vzdálenosti Měsíce od Země) planetka 2008 WG14.