Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 51. týdnu 2008

Úkazy na obloze v 51. týdnu 2008

Středa 17. prosince ve 21:30 SEČ
- od 15. do 21. prosince

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. prosince ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Slunce vstupuje 21. prosince ve 13 h 3 min do znamení Kozoroha. Nastává zimní slunovrat, začíná astronomická zima. Slunce vychází čtyři minuty před osmou hodinou ráno, zapadá v 16 hodin.
Měsíc se počátkem týdne promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, v následujících dnech se pohybuje souhvězdími Lva a Panny. 19. prosince ráno projde kolem Saturnu, 21. prosince se přiblíží k nejjasnější hvězdě souhvězdí Panny, stálici Spika. 19. prosince v 11 hodin 29 minut je v poslední čtvrti.
Planety sluneční soustavy viditelné okem: Merkur zapadá již před 17. hodinou, ztrácí se v záři zapadajícího slunce. Na večerní obloze ho nejlépe uvidíme na přelomu prosince a ledna. Večer po západu slunce svítí nad jihozápadem dvojice jasných planet, Venuše a Jupiter. Jasnější Venuše (jasnost -4,2 mag, pohybuje se v souhvězdí Kozoroha) zapadá před osmou hodinou večer, Jupiter (-2,0 mag, Střelec) koncem týdne již krátce po 18. hodině, Saturn (1,0 mag, Lev) vychází hodinu před půlnocí. Mars je nepozorovatelný.
Astronomické zajímavosti: 15.12. prolétá v těsné blízkosti Země (ve vzdálenosti zhruba 3,14 milionů kilometrů, což je jen asi osminásobek vzdálenosti Měsíce od Země) planetka 2008 WG14.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk