Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 52. týden (20.12.-26.12.2004).

Měsíc je 26. prosince v 16 h 6 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka (23. prosince se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády) a Blíženců.

Planety: na večerní obloze jsou dalekohledem nízko nad obzorem pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (8.0 mag, Kozoroh), Saturn (-0,2 mag, Blíženci) vychází večer již před šestou hodinou a je pozorovatelný celou noc. Planeta Jupiter (-1,8 mag, Panna) vychází zhruba hodinu po půlnoci, na ranní obloze září od šesti ráno výrazná Venuše (-3,8 mag, přechází ze Štíra do Hadonoše) a také načervenalý Mars (1,6 mag, Váhy). Koncem týdne nastávají výhodné podmínky k pozorování Merkura. Jasnost planety stoupá, najdeme ji ráno nízko nad jihovýchodem nedaleko Venuše.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Eridanus, koncem týdne přejde do Býka. Je pozorovatelná jako zřetelný obláček s náznakem chvostu již malým dalekohledem, např. triedrem. Její jasnost stále stoupá, pozorování však bude koncem týdne rušit měsíční úplněk.

Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS můžeme tento týden sledovat 22. (6 h 58 min -7 h 3 min) a 24. prosince (6 h 18 min - 6 h 22 min). Stanice vypadá jako pomalu letící "hvězda" jasností srovnatelná s Jupiterem. Pohybuje se zhruba od západu k východu.

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

kometa 46P/Wirtanen

Výsledek dnešního fotografování komety 46P/Wirtanen. Kvalitu výsledku bohužel nepříznivě ovlivnila rychle přicházející mlha.