Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 52. týden (20.12.-26.12.2004).

Měsíc je 26. prosince v 16 h 6 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka (23. prosince se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády) a Blíženců.

Planety: na večerní obloze jsou dalekohledem nízko nad obzorem pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (8.0 mag, Kozoroh), Saturn (-0,2 mag, Blíženci) vychází večer již před šestou hodinou a je pozorovatelný celou noc. Planeta Jupiter (-1,8 mag, Panna) vychází zhruba hodinu po půlnoci, na ranní obloze září od šesti ráno výrazná Venuše (-3,8 mag, přechází ze Štíra do Hadonoše) a také načervenalý Mars (1,6 mag, Váhy). Koncem týdne nastávají výhodné podmínky k pozorování Merkura. Jasnost planety stoupá, najdeme ji ráno nízko nad jihovýchodem nedaleko Venuše.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Eridanus, koncem týdne přejde do Býka. Je pozorovatelná jako zřetelný obláček s náznakem chvostu již malým dalekohledem, např. triedrem. Její jasnost stále stoupá, pozorování však bude koncem týdne rušit měsíční úplněk.

Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS můžeme tento týden sledovat 22. (6 h 58 min -7 h 3 min) a 24. prosince (6 h 18 min - 6 h 22 min). Stanice vypadá jako pomalu letící "hvězda" jasností srovnatelná s Jupiterem. Pohybuje se zhruba od západu k východu.

Roj Meteoritů

Na fotografii vidíme zničené stromy od kůrovce a také 15 Perseid. Kdo zameškal nebo neviděl může si teď něco přát :-) :-) .