Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 52. týden (20.12.-26.12.2004).

Měsíc je 26. prosince v 16 h 6 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka (23. prosince se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády) a Blíženců.

Planety: na večerní obloze jsou dalekohledem nízko nad obzorem pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (8.0 mag, Kozoroh), Saturn (-0,2 mag, Blíženci) vychází večer již před šestou hodinou a je pozorovatelný celou noc. Planeta Jupiter (-1,8 mag, Panna) vychází zhruba hodinu po půlnoci, na ranní obloze září od šesti ráno výrazná Venuše (-3,8 mag, přechází ze Štíra do Hadonoše) a také načervenalý Mars (1,6 mag, Váhy). Koncem týdne nastávají výhodné podmínky k pozorování Merkura. Jasnost planety stoupá, najdeme ji ráno nízko nad jihovýchodem nedaleko Venuše.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Eridanus, koncem týdne přejde do Býka. Je pozorovatelná jako zřetelný obláček s náznakem chvostu již malým dalekohledem, např. triedrem. Její jasnost stále stoupá, pozorování však bude koncem týdne rušit měsíční úplněk.

Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS můžeme tento týden sledovat 22. (6 h 58 min -7 h 3 min) a 24. prosince (6 h 18 min - 6 h 22 min). Stanice vypadá jako pomalu letící "hvězda" jasností srovnatelná s Jupiterem. Pohybuje se zhruba od západu k východu.

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk