Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 13. února. V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. O půlnoci z 5. na 6.2. se promítá necelé dva stupně severně od Marsu, v noci z 10. na 11.2. poblíž hvězdy Pollux v Blížencích, následující noc nedaleko Saturnu a hvězdokupy M 44.

Planety viditelné okem: velmi jasná Venuše (-4,6 mag) září ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Mars (0,4 mag) zapadá zhruba dvě hodiny po půlnoci, pohybuje se v souhvězdí Býka směrem k hvězdokupě M 45 Plejády. Jupiter (-2,1 mag) ve Vahách vychází hodinu po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se do souhvězdí Raka poblíž otevřené hvězdokupy Jesličky.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS rovněž dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.