Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 13. února. V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. O půlnoci z 5. na 6.2. se promítá necelé dva stupně severně od Marsu, v noci z 10. na 11.2. poblíž hvězdy Pollux v Blížencích, následující noc nedaleko Saturnu a hvězdokupy M 44.

Planety viditelné okem: velmi jasná Venuše (-4,6 mag) září ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Mars (0,4 mag) zapadá zhruba dvě hodiny po půlnoci, pohybuje se v souhvězdí Býka směrem k hvězdokupě M 45 Plejády. Jupiter (-2,1 mag) ve Vahách vychází hodinu po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se do souhvězdí Raka poblíž otevřené hvězdokupy Jesličky.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS rovněž dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.