Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 13. února. V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. O půlnoci z 5. na 6.2. se promítá necelé dva stupně severně od Marsu, v noci z 10. na 11.2. poblíž hvězdy Pollux v Blížencích, následující noc nedaleko Saturnu a hvězdokupy M 44.

Planety viditelné okem: velmi jasná Venuše (-4,6 mag) září ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Mars (0,4 mag) zapadá zhruba dvě hodiny po půlnoci, pohybuje se v souhvězdí Býka směrem k hvězdokupě M 45 Plejády. Jupiter (-2,1 mag) ve Vahách vychází hodinu po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se do souhvězdí Raka poblíž otevřené hvězdokupy Jesličky.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS rovněž dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.