Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Úkazy na obloze v 6. týdnu (6. - 12.2.2006)

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 13. února. V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. O půlnoci z 5. na 6.2. se promítá necelé dva stupně severně od Marsu, v noci z 10. na 11.2. poblíž hvězdy Pollux v Blížencích, následující noc nedaleko Saturnu a hvězdokupy M 44.

Planety viditelné okem: velmi jasná Venuše (-4,6 mag) září ráno nízko nad jihovýchodem v souhvězdí Střelce. Mars (0,4 mag) zapadá zhruba dvě hodiny po půlnoci, pohybuje se v souhvězdí Býka směrem k hvězdokupě M 45 Plejády. Jupiter (-2,1 mag) ve Vahách vychází hodinu po půlnoci, Saturn (-0,2 mag) je nad obzorem celou noc. Promítá se do souhvězdí Raka poblíž otevřené hvězdokupy Jesličky.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice. Bližší informace a časové údaje platné pro různá stanoviště lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, přehled nejjasnějších přeletů ISS rovněž dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.