Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 6. týdnu

Úkazy na obloze v 6. týdnu

- od 4. do 10. února 2008

Měsíc prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb, počátkem týdne jej spatříme za svítání nedaleko Venuše a Jupitera. 7. února ve 4 h 44 min je Měsíc v novu, nastává prstencové zatmění Slunce.
Planety sluneční soustavy: planety Merkur, Uran a Neptun jsou nepozorovatelné. Na ranní obloze září nízko nad jihovýchodem Venuše (jasnost -4,0 mag) a také Jupiter (-1,9 mag), obě planety se promítají do souhvězdí Střelce. Saturn (0,3 mag) ve Lvu je viditelný celou noc, načervenalý Mars (-0,5 mag) svítí v souhvězdí Býka až do páté hodiny ranní.
Zajímavé úkazy: 7. února nastává prstencové zatmění Slunce, viditelné v Antarktidě a části Tichého oceánu. U nás je nepozorovatelné. Nejbližší částečné sluneční zatmění viditelné z území naší republiky nastane 1. srpna letošního roku.
V tomto týdnu jsou dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, koncem týdne se ke stanici připojí také raketoplán Atlantis. Přelet obou těles po obloze bude pozorovatelný pouhým okem, aktuální informace o viditelnosti získáte např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.