Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 7. týdnu (13. - 19.2.2006)

Úkazy na obloze v 7. týdnu (13. - 19.2.2006)

Slunce vstupuje 18.2. ve 20 h 25 min do znamení Ryb.

Měsíc je 13.2. v 5 h 44 min v úplňku, 14.2. ve 2 h v odzemí (406 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 18. února ráno prochází těsně kolem hvězdy Spika v souhvězdí Panny; nastává zákryt, z našeho území však úkaz není pozorovatelný.

Planety viditelné okem: Merkur se objevuje koncem týdne večer nízko nad západojihozápadem, promítá se do souhvězdí Vodnáře. Velmi jasná Venuše (-4,6 mag, 17.2. je nejjasnější z celého roku) září na ranní obloze v souhvězdí Střelce, nevysoko nad jihovýchodem. Mars (0,5 mag) zapadá dvě hodiny po půlnoci. Prochází souhvězdím Býka nedaleko hvězdokupy Plejády, 16.2. večer jej spatříme necelé tři stupně jižně od této hvězdokupy. Jupiter (-2,2 mag, Váhy) je nad obzorem ve druhé polovině noci, Saturn (-0,1 mag) v Raku poblíž hvězdokupy Jesličky je viditelný celou noc.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.