Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 7. týdnu (14.-20.2.2005)

Úkazy na obloze v 7. týdnu (14.-20.2.2005)

Přehled astronomických úkazů na 7. týden (14.2.-20.2.2005).

Slunce vstupuje 18.2. do znamení Ryb.

Měsíc je 16.2. v první čtvrti, 20.2. prochází odzemím (406 tisíc km). Tento týden se promítá do souhvězdí Berana, Býka a Blíženců. 15.-16. února prochází nedaleko Plejád, v neděli jej spatříme poblíž hvězd Castor, Pollux a planety Saturn; konjunkce nastává 20.2. v 11 h.

Planety: Saturn v Blížencích (-0,2 mag) je pozorovatelný celou noc, jasný Jupiter (-2,3 mag, Panna) vychází po půl desáté večer. Na ranní obloze nad jihovýchodem svítí v souhvězdí Střelce nevýrazný Mars (1,3 mag), tento týden vychází kolem tři čtvrti na pět.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) se vzdaluje od Slunce a Země, i tento týden však bude dobře viditelná malými astronomickými dalekohledy. Prochází cirkumpolárním souhvězdím Kasiopeji a nad obzorem je po celou noc.