Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (20. - 26.2.2006)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (20. - 26.2.2006)

Měsíc je 21.2. v 8 h 17 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 20. února se promítá poblíž Jupiteru, 22. února ráno nedaleko hvězdy Antares v souhvězdí Štíra. Konjunkce s Venuší nastává 24.2.

Planety viditelné okem: Merkur (jasnost klesá z -0,8 na -0,2 mag; promítá se do souhvězdí Vodnáře, počátkem týdne přechází do Ryb) je pozorovatelný večer nízko nad západojihozápadem. 24. února je v největší východní elongaci 18° 8´ od Slunce. Velmi jasná Venuše (-4,6 mag, prochází souhvězdím Střelce) září na ranní obloze nad jihovýchodem. Načervenalý Mars (0,5 mag, Býk) svítí nedaleko Plejád, nejlépe je viditelný v první polovině noci. 22. února. vstupuje do "zlaté brány ekliptiky" - ocitá se v oblasti mezi touto hvězdokupou a nejjasnějším objektem v souhvězdí Býka, hvězdou Aldebaran. Jupiter (-2,2 mag, Váhy) vychází kolem půlnoci, Saturn (-0,1 mag, Rak) se promítá nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky. Nad obzorem je po celou noc.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk