Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Přehled astronomických úkazů na 8. týden (21.2.-27.2.2005).

Měsíc je 24.2. v úplňku. Prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. V pondělí se promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku, koncem týdne poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny a planety Jupiter. Nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však úkaz není nepozorovatelný.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, velmi jasný Jupiter (-2,3 mag) vychází pozdě večer, kolem 21. hodiny. Prochází souhvězdím Panny. Nevýrazný Mars (1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Cefea, pozorování ruší měsíční svit.

Počátkem týdne jsou ráno před východem slunce dobře pozorovatelné jasné přelety ISS, podrobnosti a časové údaje lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.