Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Přehled astronomických úkazů na 8. týden (21.2.-27.2.2005).

Měsíc je 24.2. v úplňku. Prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. V pondělí se promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku, koncem týdne poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny a planety Jupiter. Nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však úkaz není nepozorovatelný.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, velmi jasný Jupiter (-2,3 mag) vychází pozdě večer, kolem 21. hodiny. Prochází souhvězdím Panny. Nevýrazný Mars (1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Cefea, pozorování ruší měsíční svit.

Počátkem týdne jsou ráno před východem slunce dobře pozorovatelné jasné přelety ISS, podrobnosti a časové údaje lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) a jehlová galaxie NGC 4565

Kometa byla stále snadno viditelná dalekohledem, ale pochopitelně neviditelná okem (MHV 4 mag vzhledem k fázi Měsíce před úplňkem). Fotogorafováno v ohnisku 1000 mm dalekohledu Orion CT8 (200/900). Fotoaparát Canon 6D, 18×60 s, ISO 1600. Složeno a upraveno v Pixinsight.