Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Úkazy na obloze v 8. týdnu (21. - 27. února 2005)

Přehled astronomických úkazů na 8. týden (21.2.-27.2.2005).

Měsíc je 24.2. v úplňku. Prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. V pondělí se promítá nedaleko hvězdokupy Jesličky v Raku, koncem týdne poblíž hvězdy Spika v souhvězdí Panny a planety Jupiter. Nastává zákryt Jupiteru Měsícem, z našeho území však úkaz není nepozorovatelný.

Planety: Saturn (-0,2 mag) v Blížencích je pozorovatelný celou noc, velmi jasný Jupiter (-2,3 mag) vychází pozdě večer, kolem 21. hodiny. Prochází souhvězdím Panny. Nevýrazný Mars (1,2 mag) je viditelný na ranní obloze nevysoko nad jihovýchodem, promítá se do Střelce.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Cefea, pozorování ruší měsíční svit.

Počátkem týdne jsou ráno před východem slunce dobře pozorovatelné jasné přelety ISS, podrobnosti a časové údaje lze získat např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.